Symphorce - Twice Second

Symphorce - Twice Second

Label : Metal Blade | Archiveer onder prog / sympho metal

Michiel B. : Net iets meer dan een jaar na hun vorige kunstje "Phorcefullahead” (die het nog tot de top 10 mijn jaarlijst van 2002 wist te schoppen) komt het Duitse Symphorce alweer met een nieuwe plaat op de proppen getiteld "Twice Second”. De band heeft het afgelopen jaar goed van zich doen spreken als supportact van Kamelot tijdens een aantal optredens (helaas werd ons land overgeslagen maar gelukkig voor mij ligt het Belgische Vosselaar op 3 kwartiertjes rijden) en op Wacken Open Air en ik wil er best een voorspelling op wagen dat in 2004 de band nog weleens wat bekendheid zal kunnen verwerven.

En waarom dan wel niet, zult u zich afvragen. Welnu, wederom is het materiaal dik in orde. Zanger Andy B. Franck (die het afgelopen jaar tevens een album heeft afgeleverd met zijn andere band Brainstorm) zijn krachtige stem gecombineerd met het veelal aan Nevermore refererende gitaarwerk (de nummer "Tears” en "Whatever Hate Provides” zijn hier prima voorbeelden van) vormen wederom een gedegen ondergrond. De toetsen zijn ditmaal wat naar de achtergrond verdrongen en dientengevolge klinkt "Twice Second” wat steviger dan zijn voorganger.

Wie "Phorcefullahead” goed kon waarderen, zal met "Twice Second” zeker geen miskoop doen. Voor wie "Enemies Of Reality” goed kon hebben, is deze nieuwe Symphorce wellicht een aangename kennismaking. Gezien ons nieuwe waarderingsbeleid bij de Lords deel ik een lager cijfer uit dan de vorige keer maar dat implicieert niet dat "Twice Second” een mindere plaat is dan zijn voorganger. Vanaf 12 januari ligt hij in de winkels..