Crystal Ball - Deja Voodoo

Crystal Ball - Deja Voodoo

Label : Massacre | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Ik luister al zeventien jaar me plezier naar het Zwitserse Crystal Ball. Zelfs in de periode 2007-2013 dat de band op zijn gat lag waren hun albums met enige regelmaat in mijn speler te vinden. De combinatie van melodieuze hardrock en power metal wist bij mij altijd de juiste snaar te raken. Ik kan het ook erg waarderen dat band de muzikale roer nooit drastisch heeft aangepast, en altijd zijn eigen ding is blijven doen. Het mag dan wel allemaal niet origineel zijn, maar de band is altijd met sterke composities gekomen en heeft nooit teleurgesteld.
Deze maand komt Crystal Ball met de negende langspeler en – zoals u het al wellicht kon raden – voldoet daarmee aan alle eisen. De zwaardere aanpak die men op ’Dawnbreaker’ en ’Liferider’ liet horen is hier voortgezet en de band heeft zicht wederom gehouden aan hun vast formule. Wat mij echter opvalt aan ‘Déjà-Voodoo’ is dat deze – alhoewel op en top herkenbaar als Crystal Ball – mij ook heel erg doet denken aan U.D.O.! Al vanaf het moment dat het album losgaat met het titelnummer doet het gitaargeluid mij meteen denken aan dat van albums zoals bijvoorbeeld Misson No. X, en vooral ‘Mastercutor’ en ‘Dominator’. En niet alleen het geluid, maar ook de pompende riffs en sommige zanglijnen doen sterk denken aan Dirkschneider en co. Luister vooral naar de riffs en zanglijnen van bijvoorbeeld het titelnummer, ‘Director’s Cut’, ‘Time And Tide’ en ‘Dr. Hell No’, of ‘Never A Guarantee’, ‘To Freedom And Progress’ en zeker ook de sfeer van de afsluitende ballade, ‘To Be With You Once More’. Ook de algehele uitstraling en de productie doet mij heel erg denken aan de voorgenoemde U.D.O. platen. Met ex-U.D.O. (en ex-Accept) gitarist en producer Stefan Kaufmann achter de knoppen (die ook verantwoordelijk was voor de vorige twee platen, en ook ’HELLvetia’ en Time Walker’) is dat echter niet zo verassend.

Even voor de duidelijkheid: men heeft hier niet lopen jatten of de grootheid te imiteren. En ik weet zeker dat dit puur toeval is, want zoals gezegd is dit nog altijd op en top Crystal Ball. Het kan natuurlijk ook alleen aan mij liggen, en eerlijk gezegd maakt het ook allemaal niet uit. Waar het om gaat is dat men wederom een verzameling sterke songs heeft afgeleverd, die genoeg zijn voor een kleine uur pure luisterplezier. Ik moet wel zeggen dat ik niet alle songs even sterk vind, en vooral de ballade ‘Home Again’ doet mij niks, maar ach. Echt zwakke nummers bevat de plaat echter niet en met het prachtige ‘Suspended’, ‘From Age To Progress’ (met oriëntale invloeden), de rockanthem ‘Reaching Out’, de snellere power metal krakers ‘Full Closure’ en ‘Dr. Hell No’ en de wél sterke ballade ‘To Be With You Once Again’ heeft de plaat een aantal absolute uitschieters.

Alles bij elkaar is ‘Déjà-Voodoo’ een typische Crystal Ball album met hetzelfde hoge kwaliteit en verslavingsgehalte als we het van de mannen gewend zijn. Fans van de voorgaande albums en fans van bands zoals Shakra, Edguy, Chinchilla, Axel Rudi Pell en melodieuze hardrock en power metal kunnen ook deze ‘Déjà-Voodoo’ zonder een moment te twijfelen in huis halen.