Athorn - Necropolis

Athorn - Necropolis

Label : Dr. Music Records | Archiveer onder metalcore

Nima : Zes jaar geleden maakte ik voor het eerst kennis met deze Duitsers middels hun eerste langspeler, ’Phobia’. De band kwam met een ontzettend moderne en progressieve combinatie van heavy en thrash metal, met de daar bijhorende zware tonen, vele breaks en tempowisselingen, en afwisseling tussen agressieve en cleane zang. Nou is het geen geheim dat ik niks met deze stijl kan, dus ik had behoorlijk wat moeite moeten doen om zo objectief mogelijk te blijven. En eerlijk is eerlijk, de muzikale en technische vaardigheden van de heren kon ik uiteraard niet ontkennen.

Zes jaar later zit ik met dezelfde dilemma. En zelfs nog iets erger, want door de jaren heen is mijn al grote afkeer van moderne metal nog groter geworden, en wil er maar liefst zo min mogelijk mee geconfronteerd worden. Dus, ik hield mijn hart al vast. Op ‘Necropolis’ komen de heren wederom met moderne thrash en heavy metal, maar is nu veel beter onder (progressieve) metalcore te plaatsen, en de plaat bevat wederom alles wat je van een album in dit genre kan verwachten. Gelukkig hebben de heren gekozen voor een agressievere en stevigere aanpak. Alhoewel de muziek nog altijd de diversiteit bevat die we van het genre kennen, is ‘Necropolis’ over algemeen behoorlijk agressief en uptempo. Om die reden is deze plaat voor mij een stuk makkelijker te verteren dan het debuut, die mij snel verveelde door diens trage en slepende karakter. De heren komen met sterke en pakkende riffs die mij regelmatig goedkeurende doen knikken. Helaas is het elke keer maar van korte duur en komt de “noodzakelijke” afwisseling de boel telkens verstoren. Sorry, maar die breaks en plotse geschakel tussen agressieve beukers en rustige passages die zo voorkomend zijn bij dit soort muziek blijven voor mij een kwelling.

Zoals in het begin van dit verslag aangegeven doe ik mijn best om zo objectief mogelijk te blijven, maar u zult ook wel begrijpen dat dit niet echt makkelijk is. Uiteraard wil ik de band ook niks tekort doen, want ik weet hoeveel tijd en energie een band van dit kaliber in de muziek stopt. En ik zal de laatste zijn die ontkent dat de muziek erg goed in elkaar steekt, en dat de heren uitstekende muzikanten en songwriters zijn. Ook vocalist Carsten Frank (o.a. ex-Human Fortress, ex-Galloglass) verdient erkenning voor zijn krachtige en veelzijdige stem en zangstijl. Maar helaas, dit genre spreekt mij gewoon totaal niet aan. Fans van progressieve moderne metal en metalcore, en liefhebbers van bands zoals All Shall Perish, Killswitch Engage, Devil You Know, Bleeding Through en co. zullen deze plaat ongetwijfeld weten te waarderen en kunnen wellicht een puntje of 10 bij de eindscore optellen.