Sabaton - The Last Stand

Sabaton - The Last Stand

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder heavy / power metal

Vera : Het Sabaton imperium breidt zich alsmaar uit. Niet alleen toert de Zweedse oorlogsmachine over de hele wereld, maar zij hebben ook hun eigen festival, hun cruise, hun Sabatonbier, een radiostation, en ga zo maar even verder. Onlangs werden hun songs over WOII nog gebruikt in het computergame ‘Hearts Of Iron IV’. Op tijd en stond is er ook nieuw werk, gepend door zanger Joakim Brodén en bassist Pär Sundström, maar ditmaal met grotere bijdragen van de andere leden. De band zonderde zich af op het Zweedse platteland om met producer Peter Tägtgren de opvolger van ‘Heroes’ in te blikken en is er wederom in geslaagd om een fiks aantal onweerstaanbare oorlogshymnen te schrijven.

Met een knallende productie klinken gelaagde songs als de ferme opener ‘Sparta’ en de strijdvaardige single ‘The Lost Battalion’ beter dan ooit. Hier is het enthousiasme van ‘The Art Of War’ verenigd met de epische, grootste sound van ‘Carolus Rex’, terwijl er ook thematisch geen tijd- noch landsgrenzen meer bestaan. Elke song belicht een andere veldslag van een kleine minderheid tegen gerenommeerde legers, zodat men van het ultieme verzet kan spreken, de laatste poging om het lot te ontlopen en uiteindelijk te zegevieren of moedig ten onder te gaan.

Het eerste deel van het album bevat de meeste verrassingen. Zo is opener ‘Sparta’ opgesmukt met speciale gezangen die je niet meteen aan Sabaton zou linken, speelt men ontzettend strak en zijn bijna alle songs voorzien van fraaie neoklassieke gitaarsolo’s, ondersteunend toetsenwerk en een massa massieve koorzang. ‘Blood Of Bannockburn’ is een andere verrassende track. Met zijn aparte percussie en doedelzakken treedt een folkloristisch tintje de ophitsende zang van Joakim bij. ‘Diary Of An Unknown Soldier’ blijkt dan weer een gesproken fragment te zijn om het aanstekelijke ‘The Lost Battalion’ in te leiden. Naar het einde toe is het vooral ‘Shiroyama’ (waarin Samurai centraal staan) en het glorieuze ‘Winged Hussars’ dat een speciale vermelding krijgt. De welbekende sterke punten van Sabaton komen op een frisse manier aan bod, zodat fans op beide oren kunnen slapen vooraleer ze in augustus kunnen kiezen uit het grote aanbod formats waarin ‘The Last Stand’ verkrijgbaar is. Hierbij is weer een stap dichter gezet naar de wereldpodia en de vervanging van de oudere bands als headliner op festivals!