Amaran - Pristine In Bondage

Amaran - Pristine In Bondage

Label : Listenable | Archiveer onder

Vera : De moddervette riffs van Machine Head krijgen bezoek van een gitaarvirtuoos als Paul Gilbert terwijl de zus van Lacuna Coil's Cristina Scabbia even de koffie kwam brengen. Dit onderonsje mondde uit in de formatie Amaran. Zo had het kunnen zijn

Wat er echt gebeurde is het volgende: omstreeks 2000 gingen de gitaristen Kari Kainulainen en Ronnie Backlund op zoek naar muzikanten om hun nummers te vertolken. Het Zeedse Amaran werd gevormd uit leden met een totaal verschillende achtergrond. Hun eerste demo werd opgenomen toen ze zelfs nog geen drummer hadden. De uitstekende respons leidde tot een deal met Listenable Records. In 2002 namen ze hun debuut op 'A World Depraved' in de Aabenra studio in Denemarken. Het materiaal dat ze daarna schreven was harder en in april 2003 gingen ze naar Zweden om 'Pristine In Bondage' op te nemen.

De cd klinkt als een klok en zangeres Johanna DePierre weet zich wonderwel staande te houden tussen al dit muzikale geweld. Het hardere materiaal tegenover de vrouwelijke vocalen biedt zo al een andere invalshoek. Maar vergis je niet: dit is geen gothic zangeresje met elfenvleugels maar een zangeres vol kracht, die opgaat in de dartele, springerige basis van haar medemuzikanten. Het album opent met twee lekker doorjagende tracks. In 'Coming Home' klinkt de zang erg beheerst en zijn er enkele tragere passages. Het klinkt erg toegankelijk en vat mooi samen waar Amaran voor staat: thrashy riffs, melodieus gitaarwerk en toch heel wat gevoel. Het zijn juist de tegenstellingen die ook van 'Inflict' een leuke track maken. Eerst is er folkloristische zang en dan keiharde hakkende riffs. En dit huwelijk tussen onverenigbare geluiden levert een bijzonder knap en verfrissend resultaat. Van dit nummer is een video gemaakt die je kan downloaden op de websites van de band en het label.

In 'Katharsis' duikt plots een verrassende mannelijk grunt op en in '24 Pills' zorgt deze heer voor duistere sprekende stemmen die het geheel extra mysterieus maken. Zo heeft elk nummer wel genoeg afwisseling te bieden om van een opwindende release te spreken. Ennedraaien op hoog volume!