J.B.O. - 11

J.B.O. - 11

Label : AFM Records | Archiveer onder different metal

Nima : De Duitse “verdedigers van onzin”, J.B.O., zijn al meer dan twintig jaar actief en hebben in de afgelopen twee decennia al heel wat grappen en grollen uitgehaald. En met succes. De band heeft al meer dan tweeënhalf miljoen (!) albums verkocht, twee gouden platen en een aantal nummer 1 chart noteringen gescoord, en heeft vooral in het thuisland de grotere festivals plat gespeeld. En dat allemaal door herhaling van hetzelfde succesformule en pure gimmick!

Inmiddels zijn we (zoals de titel het al aangeeft) aanbeland bij de elfde langspeler van deze pretbrigade. Aangezien ik de Duitse taal enigszins beheers en – al zeg ik het zelf – een gezonde dosis humor bezit, kon ik deze band wel altijd hebben. Nou moet ik wel zeggen dat ik niet alle songs even goed kon waarderen, maar over het algemeen komen de heren toch wel altijd met een paar geniale grappen en gimmicks. Op ‘11’ is dat niet anders en met o.a. ‘Wir Lassen Uns Das Bloedeln Nicht Verbieten’, ‘Metaller’, ‘Wacken Ist Nur Einmal Im Jahr’ en ‘Marilyn Manson’ bevat de plaat een aantal ontzettend vermakelijke momenten. Voor de rest weten de songs wel altijd een glimlachje op de smoel te toveren, maar slaan niet echt aan. Het klinkt allemaal maar net iets te soft en knalt geen moment echt. Bovendien zijn sommige songs (‘Panzer Dance’, ‘Verliebt’, ‘Autowerkstatt’ en ‘Rapper’) zelfs voor J.B.O.-begrippen net iets te flauw. Krakers zoals ‘Verteitiger Des Blödsinns’, ‘Wir Ham Ne Party‘, ‘Ein Fest‘, ‘Roots Bloody Roots‘, of ‘Geh Mal Zu Slayer‘ (om maar een paar op te noemen) komen we hier helaas niet tegen.

Al met al is ‘11’ zeker geen slecht album, en zal vooral in Duitsland en Duitstalige gebieden de nodige aandacht krijgen. Maar voor mij is dit – zoals gezegd – net iets te soft in vergelijking met het oudere werk. Als je geen verstand hebt van de Duitse taal, niet tegen een grapje kan of jezelf te “trve” vindt, dan heb je hier niks te zoeken. Is het tegenovergestelde het geval, en/of kon je het oude werk van deze band waarderen, dan moet je ‘11’ zeker een kans geven.