Buried Side  - Heading to the Light

Buried Side - Heading to the Light

Label : Eigen beheer | Archiveer onder metalcore

Job : De jaren 80 kende glam metal, de jaren 90 kende grunge en het tiental jaren na 2000 kende vooral metalcore. Zo rond 2010 explodeerde echter het genre wat we tegenwoordig kennen als moderne deathcore. Bands als Suicide Silence, After the Burial maar vooral Born of Osiris wisten donders goed hoe ze op de meest makkelijke manier een groot aantal metaltieners konden aanspreken en deden dat dan ook gulzig. Het zorgde tegelijkertijd voor een bijna virale uitbreiding van bands binnen het genre want hey: het bracht duidelijk geld in het laatje.

Laat ik voorop stellen dat ik deathcore echt niet haat. Een band als All Shall Perish zal altijd een warm plekje in mijn hart bezetten en vooral omdat die band een stuk onverbiddelijker was in zijn executie; snel, hard en toch creatief genoeg om boeiend te blijven. Het genre heeft echter twee kanten – de death kant en de core kant (de laatste kan zover gaan als metalcore-achtige capriolen met domme, gezapige melodietjes en saaie, uitgekauwde progressies). Laat Buried Side uit Frankrijk nu net de core kant beslaan en daar ook absoluut niet vandaan durft te stappen.

De band klinkt zonder dollen als het archetype van generieke, saaie, en overdone deathcore. De term “dertien-in-een-dozijn” dekt hier niet eens de lading. Overgeproduceerd, ongeinspireerd en zo ontzettend nep. Niets op deze plaat klinkt gemeend – van dichtgeplakte chugs tot gecomputerizeerde drums tot een zanger die welgeteld drie tonen kan produceren met zijn ongeoefende strotje. Zoals ik echter al eerder zei: er is nog steeds een markt voor deze bende en zolang dit blijft verkopen, zal het niet uitsterven. Zonde, want ik ben hier echt klaar mee.