Enemy Of The Enemy - Hellequin

Enemy Of The Enemy - Hellequin

Label : Eigen beheer | Archiveer onder speed / thrash metal

Koen W. : Deze Franse band is me volledig onbekend. Toch bestaan ze al sinds 2008 en hebben al twee EP’s uitgebracht. Hun debuutalbum ‘Hellequin’ dateert al van 2013 doch bereikte pas nu de Lords Of Metal redactie. De band is niet echt in een hokje te klasseren. Je hoort hevige stukken metal met groove elementen, metalcore, nu-metal, hiphop en zelfs een vleugje jazz. Het geheel steekt uitstekend in elkaar en biedt een grote hoeveelheid diversiteit. Vooral zanger Adrian ‘Kal’ Cavalier steekt erboven uit. Van cleane zang schakelt hij vlot over naar grunt en metalcore geschreeuw. Hij kent zelfs een aardig mondje rap. Het agressieve van Slipknot, de groove van Pantera, laaggestemde gitaren en harde basgitaar die zo typerend voor Korn is.

Enemy Of The Enemy laat er geen gras over groeien en vliegt er met opener ‘Lost Generation’ direct stevig in. Dit is crossover thrashmetal op zijn top. ‘Farm Boy’ begint met een stukje hiphop en schakelt vlot over naar nu-metal met zware stukken. Muzikaal krijg je de ene verrassing na de andere te verwerken. ‘Dangerous Species’ begint al rappend, afgewisseld met furieuze uitbarstingen en een mooie solo. ‘Angels Can Die’ is nog zo een fantastisch nummer. Het is mooi opgebouwd met meerdere lagen. Zanger Adrian krijgt er versterking van mooie refreinzang. ‘Smooth Pussy’ zou zo van Limp Bizkit kunnen zijn. De agressieve stukken die Enemy For The Enemy erin verwerkt heeft, overschrijft grenzen die Fred Durst nooit durven verkennen heeft. Zo heeft elk nummer zijn eigen sterk waarden.

De band laat een spirit horen waar Korn al jaren tevergeefs naar op zoek is. Hopelijk krijgen ze wat meer bekendheid want dit is muziek die een internationale doorbraak verdiend.