Candlemass - Death Thy Lover

Candlemass - Death Thy Lover

Label : Napalm Records | Archiveer onder doom metal

Release type: Mini-CD

Vera : De Zweedse uitvinders van epische doom metal Candlemass verklaarden bij het verschijnen van ‘Psalms For The Dead’ dat dit hun allerlaatste studioalbum zou worden. De band zou wel actief blijven op het live front. Daarin hielden ze woord, want we kunnen hen nog regelmatig op het podium bewonderen, gelukkig maar. Sinds geruime tijd gebeurt dat met hun trouwe vriend Mats Levén als zanger, want Rob Lowe is al een poosje uit de band verdwenen. Een puike keuze, want Mats is een superieure zanger die we al in tal van andere bands hoorden en in Krux is hij trouwens ook de frontman.

Ze konden het toch niet laten en dat juichen wij toe! Om het dertigjarig bestaan te vieren, brengt Napalm Records begin juni de EP ‘Death Thy Lover’ uit met vier nieuwe tracks waarop Mats Levén als zanger te horen is. Het kleinood verschijnt op CD, maar ook op vinyl in verschillende kleuren. Verzamelaars kunnen desgewenst weer hun hart ophalen dus, want de nieuwe songs zijn van die kwaliteit dat we jullie uitdagen om dit zeker aan te schaffen. Wat schaft die pot? Wel, het titelnummer gaat behoorlijk uptempo van start met vinnige gitaarerupties, dynamische riffs en de epische zang van Levén. Het is een knap amalgaam van stevigheid en terughoudende introspectie waarbij de zang sensitief wordt. Wij vinden Mats Levén een prima zanger voor Candlemass! ‘Sleeping Giant’ is wat ontoegankelijker, maar niet minder doom. Het is wat ruwer gezongen en de gitaarexplosies van lead gitarist Lars Johansson zijn super. We treffen hetzelfde geraffineerd spel tussen zinderende doom riffs en plots opduikende akoestische finesse in ‘Sinister ’n Sweet’, een topcompositie die niet moet onderdoen voor Candlemass’s beste werk. Alle registers worden opengetrokken! Rest ons nog een instrumentaal nummer, ‘The Goose’ welke je op een doomwijze laat zweven boven het aardse bestaan. Traditioneel misschien maar het werkt nog steeds en soms vragen we ons wel eens af waarom middelmatige bands albums blijven uitbraken terwijl de top zich terugtrekt in anonimiteit. Maar dat zal wel juist de charme ervan zijn zeker?

Meer informatie