Toxicrose - Total Tranquility

Toxicrose - Total Tranquility

Label : City Of Lights Records | Archiveer onder heavy / power metal

Ruben : De Zweese heren van ToxicRose hebben overduidelijk een voorkeur voor zwart leer. De Nicky Sixx manier van kleden is op de website duidelijk terug te vinden. Naast deze zwarte, lichtelijk kinky uitrusting heeft dit uit Stockholm afkomstige viertal zich een prettige soort power metal aangemeten. Met hun debuutalbum ‘Total Tranquility’ is ToxicRose klaar om de wereld het zwijgen op te leggen.

En dat is ze aardig goed gelukt! Met een prettige combinatie van glam metal en power metal is ‘Total Tranquility’ een uiterst fraai album geworden. De moderne productie, heftige riffs en het heerlijke meezingrefrein maken het openingsnummer, ‘World Of Confusion’, tot een prima start van dit album. Via het gepast vunzige ‘Killing The Romance’, het Helloween achtige ‘Sinner’ en ‘We Own The Night’, krijgt de luisteraar geen tijd om bij te komen. Als die tijd wél gegeven wordt, bijvoorbeeld tijdens de ballad ‘Because Of You’ en het titelnummer, dan vallen de tekortkomingen van ToxicRose op. De zang is niet écht heel sterk. De gevoelige momenten, wanneer de achtergrondzang geen ondersteuning biedt, kunnen door zanger Andy nét niet helemaal gedragen worden.

Op de rest van de plaat vangen de drie muzikanten achter hem dat gebrek uiterst vakkundig op. Net als bassist Goran zijn collega op de gitaar, Tom, prima ondersteund bij de solo’s. Zo is ‘Total Tranquility’ een album van het collectief. Ieder lid helpt elkaar om de band zo sterk mogelijk over te laten komen. ToxicRose heeft de kwaliteiten om de luisteraar aardig stil te krijgen, als ze niet massaal mee aan het zingen zijn.