The Black Explosion - Atomic Zod War

The Black Explosion - Atomic Zod War

Label : Metalville | Archiveer onder stoner

Jan-Simon : Het is heel dapper om je album te beginnen met een nummer van dertien minuten. Het is een statement van jewelste, maar of het nu altijd verstandig is valt te bezien. ‘Atomic Zod War’, de tweede plaat van het Zweedse trio The Black Explosion trapt af met ‘Paralyzed’, een ambitieus epos van een nummer dat zich laat beluisteren als de routekaart van een koninginnenrit in de Tour de France: enorme pieken en dalen. Na een intro van meer dan twee minuten gaat The Black Explosion los met een logge killer riff en vocalen die sterk aan Monster Magnet doen denken, maar na een minuut of zes gaat het nummer een volledig andere kant op. Het tempo wordt opgeschroefd en het nummer verandert in op hol geslagen pubrock, om vervolgens weer af te sluiten met wat muzikale rek- en strekoefeningen.

Een bijzonder gewaagde opening, want niet iedereen is een recensent die verplicht dertien minuten moet uitzitten om te weten wat volgt. Veel mensen zullen dus de Sabbath-pastiche ‘Ain’t coming home’ missen, laat staan het bijzondere rustige intermezzo ‘World Is Dead’ of de Siamese tweeling ‘Location 9’ / ‘Going Down’ waarin ruige stonerrock meets acid-blues riffs steeds gekoppeld worden aan sterk vervormde vocalen die ondanks alle toegepaste effecten het zwakste onderdeel van The Black Explosion blijven. De afsluitende twee nummers hebben hun momenten, wat helaas niet de balans doet doorslaan richting “goed”. Kortom, ‘Atomic Zod War’ is een album dat verkeerd begint en ondanks dappere pogingen niet meer goed wordt. ‘Paralyzed’ naar achteren verplaatsen had op zich wel gescheeld, maar niet voldoende om de wisselvallige kwaliteit van dit album te verbloemen.