Grave Miasma - Endless Pilgrimage

Grave Miasma - Endless Pilgrimage

Label : Sepulchral Productions | Archiveer onder death metal / grindcore

Sicktus : Duister. Als deze review uit slechts één woord zou bestaan, zou dat de lading het best dekken. Door de death van het Engelse Grave Miasma kan de wetenschappelijke zoektoch naar dark matter wel gestopt worden, want donkerdere materie dan dit zul je niet snel vinden.
De band bouwt verder op de sound de we van ze kennen vanaf 'Odori Sepulcrorum' uit 2013, maar voegt daar wederom een extra kwaliteitsslag aan toe.

Grave Miasma gaat van duister en broedend, naar agressief en jagend, naar angstaanjagend en smerig en doet dat met zoveel oog voor detail, zoveel overtuiging en kracht, dat het echt een paar luisterbeurten kost om door de dikke, zwarte drab heen te komen. De eerste speelbeurten walst 'Endless Pilgrimage' simpelweg te bot, zwaar en onwelriekend over je heen om echt tot de kern te komen. De intelligente geschreven songs zitten echter vol details en variatie, die van deze plaat een knap duister kunststuk maken. Van het naargeestige sitar-spel waarmee opener 'Yama Transforms To Afterlife' aftrapt tot de slepende en hypnotizerende laatste minuten van 'Full Moon Dawn'... Grave Miasma sleurt je mee op een reis door de onderwereld, nu eens razend en furieus, dan als een dikke modderlawine, dan weer bezwerend, maar altijd rauw en overtuigend tot op het bot. Een plaat om te beleven, niet slechts te beluisteren.

Op 'Endless Pilgrimage' vinden we naast vier nieuwe tracks ook een opnieuw opgenomen song uit de tijd dat de band nog als Goat Molestör door het leven ging ('Glorification Of The Impure', uit 2003). De band noemt dit zelf een mini-album, maar met een speelduur van 33 minuten klokt 'Endless Pilgrimage' aardig op de gemiddelde speelduur die voor een volledig album gebruikelijk is geworden. Hoe je het echter ook wilt noemen: puike schijf vol duister doodsmetaal!