Rising - Oceans Into Their Graves

Rising - Oceans Into Their Graves

Label : Indisciplinarian | Archiveer onder heavy / power metal

Vera : Rising… nooit was hun naam zo passend (al zijn er vele bands met die naam). We hebben hier te maken met de Deense outfit, vroeger blijkbaar zwervende in de doom/sludge genres. Nadat ze hun tweede album ’Abominor’ uitbrachten gingen ze uit elkaar wegens muzikale meningsverschillen. Bandleider Jacob Krogholt is echter een volhouder en weldra onderging de band een transformatie. Vroegere drummer Martin Niemann bleef aan boord en nieuwe zanger Morten Grønnegaard was de eerste om de nieuwe constellatie van Rising gestalte te geven. Het trio werd een vijftal en de muzikale richting veranderde van doom/sludge in true heavy metal met een doom sausje op ‘Oceans Into Their Graves’.

Dit lijkt me een geknipte band om op Keep It True te spelen. Ze hebben enerzijds een old school heavy metal benadering met vurige, puike gitaarsolo’s, ze hebben een episch randje in de composities, maar op de achtergrond waart nog de mysterieuze duisternis van hun doom metal verleden. De tien nieuwe songs vragen echter wel wat tijd om zich ten volle te openbaren. Toegankelijk is het niet, zonder dat we dit gaan toeschrijven aan progressieve wendingen. Tekstueel handelt de materie over de dood in al zijn vormen en een pluspunt was dat we de teksten bijgeleverd kregen. Niet slecht, maar productie van Jacob Bredahl in de Dead Rat studio kon me vreemd genoeg niet echt bekoren en hoewel Morten een veel melodieuzere strot heeft dan zijn voorganger blijken sommige songs een bepaald vloeiend verloop te missen om ons echt over de streep te trekken.

Kantopmerking: wanneer ik op YouTube de clips bekijk voor ‘All Dirt’ en ‘Old Jealousy’ hebben die een veel beter geluid dan mijn zelfgebrande cd van de band.