Zun - Burial Sunrise

Zun - Burial Sunrise

Label : Small Stone Records | Archiveer onder stoner

Jan-Simon : Gary Arce. De naam alleen al veroorzaakt Pavlov-achtige reacties bij een ieder die ook maar iets meer dan een vluchtige affiniteit heeft met de archetypische desert rock / stoner scene die bands als Kyuss heeft voortgebracht. Arce was (is?) de man achter Yawning Man en Zun is een trio dat in feite doorgaat waar Yawning Man ooit is gestopt. Samen met Mario Lalli op bas en Bill Stinson achter het drumstel komt Gary Arce onder de noemer Zun met een zestal broeierige nummers tellend debuutalbum dat ontspannen en melodieus klinkt zoals alleen een Gary Arce productie dat kan. De akkoorden die Arce aan zijn gitaar ontlokt zijn spaarzaam, boordevol echo en reverb en het levende bewijs van de stelling dat soms minder meer is.

Wat ‘Burial Sunrise’ buiten de fraaie gitaarklanken de moeite waard maakt is de keur aan gasten die hun medewerking verlenen aan dit album. Het begint met John Garcia, die samen met de wat minder bekende Sera Timms de vocalen voor zijn rekening neemt. Zowel de sonore bromstem van Garcia, als de mysterieuze, aan zowel Jarboe als Liz Fraser van Cocteau Twins herinnerende zang van Timms passen wonderwel bij de langzame droommuziek die hallucinerender en psychedelischer is dan menige explicieter op geestverruimende effecten jagende moderne rock. Als kers op de taart speelt een zekere Robbie Krieger (hij speelde een kleine vijftig jaar geleden in een bekend bandje) nog wat op zijn elektrische sitar. Ja, elektrische sitars bestaan blijkbaar en ja, Rob Krieger is op zijn oude dag nog altijd actief in de muziek. De muziek glijdt moeiteloos naar binnen, wordt weliswaar nergens echt spectaculair of indrukwekkend, maar laat wel een fijn warm gevoel achter. Als een goed glas cognac bij een knetterende open haard. Misschien niet reuze hip, maar wees eerlijk: wat wil een mens nog meer?