Vandallus - On The High Side

Vandallus - On The High Side

Label : High Roller Records | Archiveer onder heavy / power metal

Ruben : Vandallus is een nieuwe, Amerikaanse heavy metal band waar nog bijzonder weinig over te vinden is. Opgestaan uit de restanten van de band Eternal Legacy is een uiterst fris, klassiek geluid. Iets wat je op het eerste gezicht níet zeggen als je naar de cover van ‘On The High Side’ kijkt. De talenten van de bandleden van Vandallus liggen duidelijk bij de muziek en niet bij het maken van een afbeelding in Photoshop. Hopelijk is er aan de muziek zelf meer zorg besteed.

Met een kwalitatief matige stenen muur op de cover, waar met de hand verschrikkelijk amateuristisch de titel van het album geschreven staat, vangt de band geen nieuwe fans. Met de muziek die Vandallus maakt kan dat echter wél. Acht snelle tracks die de luisteraar mee terug voeren naar de NWOBHM en de hair metal. Met meezingrefreinen, nog beter mee te zingen backing vocals en simpele, doch effectieve riffs weten deze relatieve nieuwelingen een aardig debuut neer te zetten..
Vandallus cruiset door het bekende met heerlijke tracks als ‘On The High Side’, wat een heerlijke solo bevat, het gedreven ‘Back To The Grind’ en het trage ‘Running Lost’. Het enige wat mist is power om de boel wat steviger neer te zetten. Met name de bas en de drums blijven hierdoor op de achtergrond. Zanger Jason Vanek, broer van gitarist, drummer en bassist Shaun Vanek, heeft een prima, zuivere zangstem, maar mist de pure power om écht het verschil te maken. Iets waar de heren van Vandallus nog aan kunnen werken. Maar wat duidelijk is, nog vóór de band goed en wel geland is, is er met ‘On The High Side’ al een behoorlijke start gemaakt.