Lonewolf - The Heathen Dawn

Lonewolf - The Heathen Dawn

Label : Massacre | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Oh hell yeah! Onze Franse vrienden van Lonewolf slaan een dik anderhalf jaar na het geweldige ’Cult Of Steel’ opnieuw toe met een nieuw album. Als je denkt dat de jongens er een haastklusje van hebben gemaakt heb je het mooi mis. Laat ik maar gelijk zeggen dat dit wederom een heerlijke plaatje geworden, die diens voorganger zelfs overtreft.

Wat we hier hebben zijn negen kwalitatief hoogwaardige pure heavy/speed metal knallers in de Lonewolf traditie, die alles hebben wat je van deze band verwacht. Sterke riffs, pakkende melodieën en dito zanglijnen met hoogst meezingbare refreinen, en nog belangrijker, pure METAL. Verwacht dan ook geen veranderingen of onverwachte wendingen, want Lonewolf is gewoon Lonewolf. De band heeft vooral vanaf de derde langspeler, ‘Made In Hell’ (2008) volledig haar draai gevonden, deze door de jaren alleen maar geperfectioneerd, en is mede dankzij de typerende stem van vocalist/gitarist Jens Börner uit duizenden herkenbaar. En dat, beste medebanger, is een geruststellende feit.

De band heeft haar voorliefde en passie voor de Teutoonse heavy metal en met name Running Wild nooit onder tafel geschoven. Tegenwoordig heeft men in Michael Hellström (Elvenstorm) een nieuwe gitarist in de gelederen, die dezelfde voorliefde en passie deelt. Het is dan ook niet verbazend dat de invloeden van Running Wild nog sterker aanwezig zijn op dit album. En ik ben de laatste die daarover gaat klagen. In songs zoals ‘When The Angels Fall’, ‘Birth Of A Nation’, ‘Song For The Fallen Ones’, en vooral het titelnummer komen ook de epische invloeden a la DoomSword en Martyr (die vooral op ‘The Fourth And Final Horseman’ te horen waren) weer naar voren. Over het algemeen wordt de tempo er echter lekker in gehouden en het is een dik 50 minuten headbangen geblazen met de vuist in de lucht.

Al met al is ‘The Heathen Dawn’ een samensmelting van alles wat Lonewolf op de voorgaande zeven albums heeft laten horen. Daarom is dit een van de best-gebalanceerde albums van de band tot nu toe, en is daarnaast een heerlijk afwisselende plaat. Voor de fans van het eerder werk is dit uiteraard verplichte kost, maar ook fans van traditionele (Duitse) heavy/speed metal – die overigens niet zeiken over gebrek aan originaliteit of vernieuwing – kunnen hun gehoorgangen verwennen met deze plaat.