Assassin - Combat Cathedral

Assassin - Combat Cathedral

Label : Steamhammer/SPV | Archiveer onder speed / thrash metal

Nima : Assassin is een van de bands van de eerste stroming van Teutoonse thrash en bracht in de jaren 80 met ‘The Upcoming Terror’ en ‘Interstellar Experience’ twee goede albums uit. In 1989 viel de band uit elkaar, om in 2002 weer bij elkaar te komen, gevolgd door het redelijke ‘The Club’ in 2005. De opvolger, ’Breaking The Silence’, liet zes jaar op zich wachten, maar was de moeite van het wachten waard. De band leverde een sterk album af die lekker traditioneel klonk, maar tegelijkertijd ook een hedendaagse band liet horen, en de definitieve comeback leek een feit.

Het heeft wederom vijf jaar mogen duren, maar eind deze maand komt de band eindelijk weer met een nieuw album. En het is wederom de moeite van het wachten waard geweest. Met ‘Combat Cathedral’ komt Assassin niet alleen met het sterkste album sinds de heroprichting, maar ook het extreemste werk in haar carrière. In veel opzichten is ‘Combat Catherdal’ een logische opvolger op diens voorganger, maar klinkt toch ook anders. De basis is nog altijd traditionele thrash uit de dagen van weleer, maar over het algemeen klinkt de plaat veel moderner. Een ander belangrijke verandering is de afwezigheid van originele vocalist, Robert Gonnella, die de band in 2014 verliet. Hij is vervangen door Ingo Bajonczak van stoner/doom band (!) Supersoma. Bajonczak heeft een behoorlijk andere stem dan zijn voorganger, maar bewijst hier dat hij ook als thrash zanger zijn mannetje staat. Het ouderwetse wat Gonnella in zijn stem en zangstijl had heeft de nieuwe frontman echter niet, maar zijn agressieve stem en aanpak past perfect bij de hedendaagse aanpak.

Daarnaast heeft men vooral gekozen voor snelle songs en al bevat de plaat voldoende afwisseling beukt men van begin tot eind door. En dat is meteen mijn enige punt van kritiek op het album. De nummers zijn moeilijk uit elkaar te houden waardoor men regelmatig de aandacht dreigt te verliezen en niet snel een blijvende indruk maakt. Wat dat betreft is de speeltijd van bijna een uur ietwat aan de lange kant. Storend is dat echter niet, want hoe je het wendt of keert heeft Assassin een dozijn heerlijke thrashers afgeleverd die garant staan voor een mosh- en headbangfestijn. Bovendien is het geheel met veel kracht, overtuiging en enthousiasme neergezet, en bevat ‘Combat Cathedral’ alles wat je van thrashplaat mag verwachten. Fans van het genre en bands zoals Harlott, Warbringer, Holy Moses, latere Exodus, Slayer en co. moeten deze plaat absoluut een kans geven.