Zealotry - The Last Witness

Zealotry - The Last Witness

Label : Lavadome Productions | Archiveer onder death metal / grindcore

Sicktus : Zealotry is een Amerikaans drietal, afkomstig uit Boston en de heren leveren met 'The Last Witness' hun tweede langspeler af. In 2014 debuteerde de band met het uitstekende 'The Charnel Expanse', waar collega Pim indertijd al tamelijk positief over was. De lijn die de band op hun debuutplaat inzette, trekt de band gewoon door - en die lijn is een stijgende lijn.

Duistere, zware death à la Sonne Adam, Adramalech, Immolation en een fikse vleug van het tragere Morbid Angel werk is wat we bijna een uur lang voor onze kiezen krijgen als luisteraar. Zealotry laat het (gelukkig) niet bij het simpelweg nabootsen van hun voorgangers en genregenoten, ze drukken duidelijk hun eigen stempel op het genre. Soms komen er passages voorbij die aan een donkerdere, zwaardere versie van Ayreon's 'Into The Electric Castle' doen denken, hier en daar doen nummers me denken aan het trage, sferische werk van Hypocrisy en een nummer als 'Progeny Omega' heeft een epische kwaliteit die niet veel bands weten te bereiken. Qua sfeer doet de plaat me soms denken aan Nocturnus, hoewel dat vooral het gevoel is, minder de muziek an sich. Afsluiter 'Silence' doet dan weer bij vlagen denken aan de akoestische, sferische stukken op Dissection's 'Storm Of The Light's Bane'.

'The Last Witness' is een ijzer, ijzersterke plaat die ontzettend veel verborgen juweeltjes in zich draagt. Krachtig, duister, onwijs sterk gecomponeerd, strak gemusiceerd, gedetailleerd, vol complexiteit, in dikke lagen met elkaar verweven en met oog voor detail tot een geheel gesmeed. Zealotry legt de lat met deze plaat weer een tikkie hoger. Absoluut verplichte kost voor wie op zoek is naar duistere death van hoge kwaliteit en met een eigen smoel. Colour me impressed!
Op 'The Last Witness' worden de drie heren van Zealotry op bass en cello bijgestaan door Aodán Collins en verzorgt X.T. van de Canadese black metal band Gevurah guest vocals op het afsluitende 'Silence'.