Thunderstone - The Burning

Thunderstone - The Burning

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder heavy / power metal

Ralph : Melodieuze power metal, alweer. Er komen de laatste jaren met de regelmaat van de klok platen in dit genre uit, en het risico van "overkill hangt dan ook in de lucht, ware het niet dat het gros van deze bands uit prima muzikanten bestaat, die ook nog eens over het nodige compositorische talent beschikken. Platenlabels zijn er als de kippen bij om een dergelijke band in de stal op te nemen, omdat het ook commercieel gezien over de nodige potentie beschikt.

Het Finse Thunderstone zou je bijna letterlijk en figuurlijk als de opvolger van Stratovarius kunnen zien. Zoals bekend verruilde Stratovarius onlangs Nuclear Blast voor Sanctuary, maar in Thunderstone heeft het Duitse label al een waardig alternatief klaar staan. De band begon als een project van gitarist Nino Laurenne maar groeide al snel uit tot een echte band en het eerste tastbare resultaat was het debut "Thunderstone uit 2002. Een, wat laffe, Stratovarius kopie die niet veel stof deed opwaaien. De band hield er nog wel een tour met - U raad het al - Stratovarius aan over en kon op die manier precies de juiste zieltjes winnen.

Dat het allemaal wel beter moest op de tweede langspeler was bij de heren blijkbaar ook duidelijk, want de nieuwe plaat "The Burning klinkt beter, meer volwassen en wat het belangrijkste is; we horen meer een eigen geluid. Natuurlijk lijkt het nog steeds op *piep* , luister bijvoorbeeld naar "Break The Emotions en "Spire. Stampen in stijl doen de Finnen tijdens "Side By Side. Het beste nummer is, wat mij betreft "Forth Into The Black. Een meeslepende mid-tempo kraker, zorgvuldig opgebouwd en voorzien van krachtige refreinen. Helaas heeft Thunderstone het ook nodig gevonden een mierzoete, overbodige ballad op te nemen in de vorm van "Sea Of Sorrow. Ik vind dat de plaat zonder die ballad voldoende variatie biedt en ik had dan ook liever een CD met negen nummers gezien.

Wie, na de peperdure december maand, in januari besluit tot aanschaf van "The Burning in de digipack uitvoering, zal ook nog worden verwend met maar liefst zes (!!) bonus tracks. Drie oude demo tracks en covers van Metallica ("Welcome Home, Sanatarium), Judas Priest ("Diamonds and Rust) en Manowar ("Heart Of Steel). Hoe dat klinkt moet weet ik helaas niet, de promo bevatte enkel de normale CD.