Shining Fury - Last Sunrise

Shining Fury - Last Sunrise

Label : Metal Blade | Archiveer onder heavy / power metal

Ralph : Net als het elders in dit issue besproken Thunderstone komt ook het Italiaanse Shining Fury op de proppen met een plaat in het melodieuze power metal genre. Zelfs de release datum komt bijna exact overeen. Nu zou het iets te makkelijk zijn jullie te verwijzen naar de review van Thunderstone, maar overeenkomsten zijn er wel degelijk. Laten we ons dus maar vooral concentreren op de verschillen tussen beide bands.

Om te beginnen is het voor Shining Fury de debuut cd, de band klinkt fris en kan dus ook niet beoordeeld worden op eerder uitgebrachte platen. De biografie heeft het over een nieuwe standaard voor Europese power metal, maar dat gaat me toch veel te ver. "Last Sunrise bevat vijftig minuten krachtige metal, gestoken in een prima productie jasje. Opener "Broken Hopes laat horen dat Shining Fury wel probeert uit een iets ander vaatje te tappen dan veel collega bands. Geen schaamteloze Stratovarius, Helloween of Hammerfall kopie maar een eigen benadering. Origineel is het daarentegen ook niet maar het vijftal benaderd de muziek vanuit een vrij technisch perspectief, waardoor de band zo nu en dan verassend uit de hoek komt. Luister maar eens naar "Sleeping Coma of het bijna Dream Theaterachtige "Memories. De band heeft twee gitaristen ter beschikking en daar wordt gelukkig gebruik van gemaakt. Tommy Pellegrini en Francesco Chelini vullen elkaar prima aan en duelleren driftig met elkaar en met toetsenist Oleg Smirnoff. Het tempo zit er bijna gedurende de hele cd behoorlijk in. Het gas gaat iets terug in het eerder genoemde "Memories en in de afsluitende Toto cover "Rosanna.

Een lekker debuut dat zich op een aantal punten toch wel onderscheid van de massa. Shining Fury gaat dan ook met vijf punten meer aan de haal dan de Finse collega's van Thunderstone, gewoon omdat het goed voelt.