Spreading Dread - Age Of Aquarius

Spreading Dread - Age Of Aquarius

Label : Bret Hard Records | Archiveer onder speed / thrash metal

Koen W. : Wie zo maar eventjes een hapklaar stukje metal wil beluisteren, gaat met ‘Age Of Acquarius’ toch wel enkele tanden stukbijten. Hier zijn deze Tsjechen nog onbekend maar dit is toch al hun tweede album. De band werd in 2006 opgericht door gitarist Simon Kotrc toen hij muziek begon te schrijven tijdens zijn alcoholontwenningskuur. De overige bandleden kwamen zich hierna bij hem vervoegen en zes jaar laten verscheen hun in eigen beheer opgenomen debuut ‘Sanatorium’. Tot zover hebben ze de landsgrenzen van hun thuisland nog niet overschreden, maar met de verkenning van Polen, Duitsland en Oostenrijk willen ze daar al gauw verandering in brengen.

Met dit album moet dit mogelijk zijn. Muzikaal zijn het technisch best ingewikkelde stukken met een ruime inbreng voor progressieve elementen. Wie Spreading Dread omschrijft als een death en thrashband maakt er zich makkelijk van af. De cleane zang en rockgedeelten omvatten bijna evenveel als de hardere stukken. Na de intro gaat de band van start met ‘Devolution’, waarvan je zeker de bijhorende videoclip eens moet opzoeken. De gruntstem wordt mooi afgewisseld met meerstemmige refreinzang en de cleane zangstukken ogen breekbaar en zelfs een beetje androïde. Bij ‘Oil Stainded’ zou je zelfs denken dat het gitaarspel gebaseerd is op de klassieke componisten. ‘Conspiracy’ begint dan weer met een stevige uitval waarna je stukken progressieve rock hoort terug afgewisseld met gruntzang. Persoonlijk vind ik dit nummer een van de absolute hoogtepunten.

Het intro niet meegerekend krijg je zeven nummers voorgeschoteld met heel veel variatie. Er wordt wel wat moeite van de luisteraar verwacht maar je krijgt er veel voor in de plaats. Hoe deze band zolang onbekend gebleven is, is dan ook een mysterie. Wat mij betreft is dit een absolute aanrader.