Hammerfall - One Crimson Night

Hammerfall - One Crimson Night

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder heavy / power metal

David : Voor diegenen die niet in het bezit zijn van een DVD speler, of gewoon geen genoeg krijgen van Hammerfall, is "One Crimson Night” eveneens verkrijgbaar als dubbel cd.

Veel verschil zit er inhoudelijk tussen beide uitgaven niet, aangezien het identiek hetzelfde concert betreft, buiten het feit dat de uitreiking van de gouden plaat er op cd uit is geknipt (evident) en je in de plaats daarvan een drietal bonustracks krijgt (namelijk "The Dragon Lies Bleeding”, "Stronger Than All” en "A Legend Reborn”). De kwaliteit van deze nummers moeten niet echt onderdoen voor het Gothenburg concert, maar je merkt natuurlijk wel dat ze op een andere locatie zijn opgenomen.

Verder is ook de cd uiterst onderhoudend en valt natuurlijk onmiddellijk op dat de muziek ook zonder beeld perfect overeind blijft. Hammerfall heeft in hun relatief korte bestaan een hoop uitstekende nummers bijeengeschreven, de heren weten wel degelijk hoe ze moeten musiceren en ze mogen zich dan ook met recht tot de koplopers van het genre rekenen. Zo krijg je uitstekende versies te horen van ondermeer "Heeding The Call”, "Legacy Of Kings”, "The Unforgiving Blade”, "Steel Meets Steel”, "Crimson Thunder” en "Templars Of Steel”, om toch maar even een paar persoonlijke favorieten aan te halen.

Kortom, "One Crimson Night” is een prima live cd en vanwege de bonustracks loont het zich ook voor de fans die al in het bezit zijn van de DVD best om tot aanschaf over te gaan. Alleen jammer dat zowel DVD als cd niet verkrijgbaar zijn in één box aan gereduceerde prijs, want voor allebei tegelijk in huis te halen zal voor velen net ietsjes te duur zijn. (er is overigens wel een gelimiteerde box verkrijgbaar bij de mailorder van Nuclear Blast, maar of daar nog exemplaren van zijn weet ik niet).