Post-Mortem - God With Horns

Post-Mortem - God With Horns

Label : Great Dane Records | Archiveer onder death metal / grindcore

Nima : Van het Franse Post-Mortem had ik nog niet eerder gehoord en op het internet heb ik ook niet bijzonder veel over deze band kunnen vinden. De band’s Facebookpagina is geheel in het Frans, waar je uiteraard ook niet blij van wordt. Gelukkig biedt Metal Archives dan toch enige uitkomst. Het blijkt dat deze band al meer dan twintig jaar actief is en voorheen slechts twee demo’s (in 2000 en 2001) heeft uitgebracht. Anno 2016 is de eerste langspeler (?) dan een feit. Je zou zeggen dat men in vijftien jaar tijd meer dan de acht nieuwe nummers (bonustrack ‘Umbilical Strangulation’ is afkomstig van de ‘Mankind Autopsy’ demo) die op deze plaat staan (en dat is inclusief het intro en outro), die samen net over een halfuur klokken, heeft kunnen schrijven. Maar goed, het zal wel. Gelukkig is hetgeen we hier horen kwalitatief wel in orde.

Post-Mortem speelt brute, zware, technische death metal in het straatje Cannibal Corpse, Nile, Necrophagist, Decapitated, Cryptopsy en consoorten, en heeft alles wat je van een dergelijke band mag verwachten. De heren komen hier en daar echter ook met een moderne (bijna core-achtige) benadering, inclusief cleane vocalen die ondersteund wordt door gekrijs, en daarnaast komt met een theatrale klanken. Die moderne stukjes hadden ze van mij uiteraard weg kunnen laten, want hoe je het wendt of keert blijft het voor mij gewoon troep. Die theatrale klanken hadden een leuke bijdrage kunnen leveren aan het geheel, maar worden hier niet goed benut. Hoe goed en veelbelovend deze ook klinken, daar ze alleen als in- en outro fungeren zijn ze totaal overbodig en hebben geen toegevoegde waarde. Als men deze klanken daadwerkelijk had gemengd met hun brute death metal, dan had men waarschijnlijk iets moois kunnen maken. Maar helaas. Gelukkig is het “reguliere” beukwerk gewoon goed en al met al is ‘God With Horns’ een respectabele debuut, die de gemiddelde death metal fan zeker al aaspreken. Van een band die al zo lang bezig is mag men echter meer verwachten.