Paragon - Hell Beyond Hell

Paragon - Hell Beyond Hell

Label : Remedy Records | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Paragon staat al 26 jaar garant voor onvervalste (Duitse) heavy en speed metal, is gedurende haar carrière nooit echt afgeweken van hun sound en stijl, en heeft altijd kwaliteit afgeleverd. Deze maand komt de band met de elfde langspeler, ‘Hell Beyond Hell’. Verwacht geen verassingen of onverwachte wendingen, want dit is wederom een typische Paragon album, met alle elementen die de band al sinds het debuut, ‘World Of Sin’ (1995), al heeft gekenmerkt, en is – mede door het scherpe gitaargeluid en de kenmerkende stem en zangstijl van Andreas Babushkin – meteen herkenbaar.

Na de iets duisterdere 'Forgotten Prophecies' ging men op 'Screenslaves', en vooral de daaropvolgende, allesverwoestende 'Force Of Destruction' weer ouderwetser te werk, en – gelukkig – ligt ook ‘Hell Beyond Hell’ in het verlengde daarvan. En of de terugkeer van gitarist en medeoprichter Martin Christian iets ermee te maken heeft of niet weet ik niet, maar ‘Hell Beyond Hell’ komt nog ouderwetser over, echter zonder oubollig te klinken.

De krachtige ‘Rising Force’, waarmee het album bij letterlijk open knalt roept meteen de sfeer op van ‘Steelbound’ en vooral ‘Law Of The Blade’, en je krijgt niet eens de kans om na te deken en voor je het weet gaat de hoofd al fanatiek op en neer. De tempo wordt daarna over het algemeen heerlijk hoog gehouden en net zoals ‘Force Of Destruction’ is deze plaat vrij agressief. Traditiegetrouw komen de heren met moordende, pakkende riffs die je meteen bij de strot grijpen en constant de nekspieren aan het werk zetten. Alle tracks zijn dan ook van hoge kwaliteit en van missers of vullers is hier geen sprake. De productie heeft wederom in handen van Piet Sielck gelegen, en daarmee weet je meteen dat de laat op geluidstechnisch niveau weinig te wensen over laat en gewoon knalt.

Met de afsluiter ‘Devil’s Waitingroom’ komt de band echter met een verassende en enigszins afwijkende song. De song klokt ruim negen minuten en is behoorlijk afwisselend. In eerste instantie begint het nummer langzaam en klinkt – vooral voor Paragon-begrippen – aardig progressief. De song heeft een heerlijk duistere lading en bouwt langzaam op naar een dreigende middenstuk, om vervolgens de tempo omhoog te gooien naar een stevige heavy metal knaller, en van daar weer langzaam af te bouwen. Alhoewel dit ook op en top Paragon is, moet ik eerste instantie wel een beetje wennen aan dit nummer, maar minder leuk is deze absoluut niet.

Alles bij elkaar hebben deze veteranen met ‘Hell Beyond Hell’ wederom een uitstekend en ijzersterk album afgeleverd die bewijst dat men na al die jaren nog even krachtig is en menige nieuwkomer ver omverblaast. Voor de fans van het eerdere werk is dit verplichte kost, en ook de fans van onvervalste, no-nonsense, (Duitse) heavy/speed metal doen zichzelf een plezier om hun collectie hiermee te verrijken.