Izegrim - The Ferryman’s End

Izegrim - The Ferryman’s End

Label : Listenable | Archiveer onder speed / thrash metal

Nima : Als je de eerste jaren toen de naam nog als Isegrim werd gespeld meerekent viert deze herriebrigade uit Zutphen anno 2016 haar twintigjarig bestaan! De band heeft sinds 2002 een viertal sterke albums afgeleverd, en is – terecht – uitgegroeid tot een internationaal succes. Deze band heeft het nooit echt moeten hebben van originaliteit of vernieuwing, maar van sterke songwriting en technische, intense en doch melodieuze thrash en death metal.

Vanaf de derde langspeler, ’Code of Consequences’ (2011), leek de band – mijn inziens – haar sound en stijl te hebben gevonden en is sindsdien niet grootaardig daarvan afgeweken. De nieuwe plaat, ‘The Ferryman’s End’, die eind deze maand verschijnt is dan ook een logische stap in de band’s carrière, en op diens voorganger. Ik was erg te spreken over ‘Congress Of The Insane’ en riep het album uit tot het meest complete werk van de band tot dan toe. Welnu, met de vijfde langspeler hebben de dame en heren zich wederom op alle fronten overtroffen.

Tekstueel gezien is ‘The Ferryman’s End’ een conceptalbum geworden die vertelt over de gedachten van een krankzinnige moordenaar, wachtend op zijn executie. En die duisterheid en agressie heeft men op een uitstekende wijze vertolkt in de muziek. In vergelijking met de laatste plaat heeft men op ‘The Ferry Man’s End’ de tempo over het algemeen iets omhoog gegooid. De moderne thrash/death metal is nog bruter en nog agressiever uitgevallen, en zoals gezegd, dus ook duisterder. Dat betekent echter niet dat men nu constant op “blaststand” speelt. Integendeel, aan melodie en afwisseling komt het album niks te kort en worden de snelle thrash riffs regelmatig afgewisseld met mid-tempo, en trage, slepende zware death metal passages. Maar of men nu snel of langzaam speel blijft de muziek te allen tijde pakkend. Luister maar naar ‘Endless Desire’, ‘The Evil Within’, ‘Absolute Necessity’ of de Morbid Angel-achtige ‘Insanity Is Freedom’, en u begrijpt wat ik bedoel.

Op instrumentaal, vocaal en songwriting gebied heeft de band zich natuurlijk allang bewezen, en ook hier laat men geen ruimte voor discussie. Dankzij de krachtige productie van Jörg Uken (Soundlodge Studio, o.a. God Dethroned en Dew-Scented) komt het geheel goed tot zijn recht, waardoor de plaat gewoon knalt. Het prachtige coverartwork van Eliran Kantor (o.a. Testament, Iced Earth, Striker, Soulfly) maakt het plaatje compleet, en alles bij elkaar is ‘The Ferry Man’s End’ wederom een grote stap vooruit voor Izegrim. Fans van het eerdere werk, en fans van zware, hedendaagse thrash en death metal kunnen ook deze plaat gerust in huis halen.