Grimner - Frost Mot Eld

Grimner - Frost Mot Eld

Label : Despotz | Archiveer onder black metal

Vera : Bij het bespreken van debuutalbum ’Blodshymner’ in 2014 stelden we reeds dat het Zweedse Grimner een band was om in de gaten te houden. Voor dit tweede album ‘Frost Mot Eld’ (‘Ice Against Fire’) hebben ze getekend bij Despotz Records en kunnen zij de volgende stap nemen ter verovering van Europa. Alle teksten zijn in het Zweeds, maar het concept put uit de rijke Noordse mythologie, ten slotte eindigend in de eindstrijd Ragnarök. Het in traditionele kledij uitgedoste zestal heeft ook een man voor de folk instrumenten in dienst en dat maakt dat fluitjes, Zweedse doedelzak en mandola te horen zijn in de strijdvaardige songs.

Grimner heeft de stijl die men ons voorstelde op het debuut verder ontwikkeld in compactere songs (welke dus catchier en opzwepend zijn). De ruwe zang van oprichter/gitarist Ted Sjulmark wordt in elke song bijstand verleend door de klare gezangen van ritmegitarist Marcus Brattberg. Deze klinken nu echter soms meer gewichtig, zodat de sterke openingstrack ‘Res Er Mina Söner’ me wat vergelijkingen met Menhir ontlokt. Maar de band vertoont ook gelijkenissen met Finntroll (aanwending keyboards), Månegarm (niet alleen in het gebruik van de Zweedse taal) en Ensiferum (niet vies van een catchy folk song). De eerste single ‘Eldhjärta’ (ondersteund door een leuke video) is daar een prima voorbeeld van, maar ook ‘Enhärjarkväde’ en de tweede single ‘Midgård Brinner’ zullen live de nodige turbulentie teweeg brengen. De meeste songs zijn strak en uptempo, onder de meer gewichtige en epische composities vallen het met piano aanvangende ‘Vargarnas Tid’ en de afsluitende titeltrack (beschouwende toespraak incluis). Dit in de Berghem studio opgenomen album met producer Alexander Oriz is ruw, maar ook erg melodieus met een aantal fraaie gitaarsolo’s. Men is wat lichter van aard dan groepen als Månegarm en Finntroll, maar vervalt nergens in flauwe drinkliederen. Daarom is dit in een fraaie cover van Jan Yrlund gestoken werkje de moeite om te checken door iedere pagan metal fan. Releasedatum: 25 maart.