Candlemass - Documents Of Doom

Candlemass - Documents Of Doom

Label : | Archiveer onder doom metal

Release type: DVD/Video

David : De DVD 'Documents Of Doom' van Candlemass kwam al een tijd geleden uit. Een interessante release, dus is het gerechtvaardigd dat we hier nog wat woorden aan besteden. Beter laat dan nooit, zullen we maar zeggen.

'Documents Of Doom' is een dubbele DVD waarvan het eerste schijfje hoofdzakelijk de periode van de re√ľnie beslaat. Dit is gedaan in documentaire stijl en bevat vooral beeldmateriaal van de verschillende optredens op de grote openluchtfestivals, alsook de beginperiode van Candlemass. Dit is aangevuld met het gebruikelijke ongein van achter de schermen, wat je op dergelijke DVD's aantreft. Beeld en geluid zijn redelijk te noemen, als je bedenkt dat het hierbij niet gaat om professioneel opgenomen materiaal (alles is eerder in de klasse bootleg en tv-opnames onder te brengen). Maar voor de fans is het best interessant, zeker omdat er best unieke (en soms heel grappige) opnames opstaan. Zoals een Candlemass versie van het Dire Straits nummer 'Sultans Of Swing' (hier omgedoopt tot 'Sultans Of Doom') of het optreden in een Zweedse popshow.

De tweede DVD bevat het in 1990 opgenomen concert in Fryshuset, wat al jaren op cd verkrijgbaar is. Ook hier zijn beeld en geluid, zeker gezien de leeftijd van de opnames, behoorlijk in orde. Wat vooral opvalt is hoe goed de band in vorm is. Met name dan Messiah, die geweldige een frontman is. Alleen jammer dat het uiteindelijke concert maar een 75 minuten duurt. Verder staan er ook nog wat extras op de disc in de vorm van een discografie, een korte biografie en een foto galerij. Op zich niet echt al te boeiend, dus.

Dit is een degelijke DVD die de klasse van Candlemass aantoont en ideaal is om de periode te overbruggen tot er daadwerkelijk nieuw materiaal van de band verschijnt. Een must voor de fans, al zullen die deze DVD waarschijnlijk al wel in huis hebben.