Meshuggah - Rare Trax

Meshuggah - Rare Trax

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder

Marco : Wanneer ik denk aan technische metal waar voor mij geen touw aan vast te knopen is, denk ik al gauw aan een band als Meshuggah. Razendknappe muziek die met veel vakmanschap wordt neergezet, maar mij niet bepaald aansprekend, zeker de laatste 4 albums niet. Ik was dan ook benieuwd wat ik van het nieuwe album moest maken. Het betreft hier echter geen nieuw studio-album van de Zweden, maar een (multimedia) verzamelaar met de titel 'Rare Trax', bestaande uit -U raadt het al- niet makkelijk verkrijgbare opnamen. De cd (rom) opent met een knallend nummer genaamd 'War', de blastbeats vliegen je om de oren en smaakt naar meer. Het is een recent nummer dat speciaal voor de verjaardag van gitarist Fredrik Thordendal geschreven is. De drie volgende nummers -met vocalen van twee verschillende zangers en afkomstig van de eerste Meshuggah mlp 'Psykisk Testbild' (ook wel gewoon 'Meshuggah' genoemd) laten duidelijk horen dat de band toen in de (techno-) Thrash richting zat. Nummers 5 en 6 zijn het soort nummers dat ik bedoelde in de aanhef van dit stukje: razendknap gemaakt maar mij niet aansprekend. Nummertjes 7 en 8 zijn demoversies van nummers die later op de eerste lp 'Contradictions Collapse' terechtkwamen en deze laten al doorschemeren wat er later allemaal nog op de argeloze luisteraar zou afkomen. "Concatenation" is een remix van het nummer zoals dat stond op de cd "Chaosphere" uit 1998 en de reguliere cd wordt afgesloten door een nummer met als titel "Ayahuasca Experience", wat ik persoonlijk een beetje in de Richting van een Naked City vind komen. Weirde chaos. Verder wordt de pc-bezittende fan nog vergast op drie multimedia tracks, bestaande uit drie video's. De eerste is een clip voor het nummer "New Millennium Cyanide Christ" (best grappig, een clip in de tourbus), de tweede een redelijk dorre live registratie van "Elastic" en de cdrom sluit af met het redelijk geschifte leven op tour zoals samengevat in een hectische clip van dik 10 (!) minuten. Al met al een leerzame en toch onderhoudende cd(rom)!