Obsidian Kingdom - A Year Without Summer

Label : Season Of Mist | Archiveer onder different metal

Roel de Haan : In 2012 verraste de Spaanse groep Obsidian Kingdom mij behoorlijk met hun uitstekende debuut album 'Mantiis – An Agony In Fourteen Bites'. Een volledig origineel en goed geschreven progressieve black metalplaat zo volwassen en onderlegd; wat er na zou komen was voorbestemd om aan enorme verwachtingen te voldoen. Misschien is de reden dat Obsidian Kingdom besloten heeft om hun aanpak op deze follow-up genaamd ‘A Year Without Summer’ te veranderen. 'Mantiis' was gevarieerd en uitgestrekt, maar uiteindelijk bepaalden gitaren de sfeer van het album.

Op ‘A Year Without Summer’ is het accent verschoven naar meer elektronische en avantgarde elementen. Bijvoorbeeld, een nummer als ‘April 10th’ kon makkelijk een Ulver nummer zijn geweest, Garm doet zelfs een gesproken woord stuk hierop! Echter, er is nog genoeg vervormde gitaar aanwezig om een beroep op metal fans te kunnen doen, maar de algehele sfeer van het album is niet erg metal. Dit betekent niet dat het slecht is, gewoon anders. De vocale aanpak Obsidian Kingdom eveneens anders. Weg zijn de krijsen. De zang nu doet behoorlijk denken aan Manes, en hoewel minder theatraal, kostte het mij nog evenwel wat aanpassing. Zoals ook het hele album en verandering in stijl me een tijdje kostte te waarderen. Het album lijkt een gevoel van ontgoocheling en berusting over te brengen. Op deze manier is ‘A Year Without Summer’ zelfs zwaarder dan 'Mantiis' was. Emotioneel, boeiend en tegelijkertijd verbijsterend, verbazingwekkend en donker, ‘A Year Without Summer’ is niet gemakkelijk doorgronden, maar is een loont zeker wel de moeite.