Nymeria - The Art Of Deception

Nymeria - The Art Of Deception

Label : Painted Bass Records | Archiveer onder death metal / grindcore

Sjak : De Nederlandse death metal band Nymeria had in 2007 al hun debuutplaat ‘Facing The Dragon’ uitgebracht, in 2011 gevolgd door ‘In The Veil Of Night’, beiden in eigen beheer. Een vijftal jaar later komt men met deze ‘The Art Of Deception’ voor de dag, die een zevental nummers bevat, samen goed voor een speelduur van ruim een half uur. Hoewel de band zichzelf ziet als een melodieuze death metal band, zitten er in de nieuwe nummers van Nymeria dusdanig veel black metal invloeden dat ik eerder geneigd ben om dit onder de noemer black metal te categoriseren. Niet dat het belangrijk is in welk hokje dat de band stilistisch geplaatst wordt, want wat uiteindelijk telt is de uitvoering en de kwaliteit van het geoffreerde song materiaal en daar scoort Nymeria zeker prima op.

Nymeria’s muziek is grotendeels gebaseerd op het uitstekende gitaarspel van de tandem Marc van der Meulen en Patrick Moed en de heerlijk bombastische keyboardpartijen van Nathalia Hoogkamer. Met name die laatste zorgt er, samen met de schreeuwerige uithalen van zanger Marnix van Malsen, voor dat het geheel veel meer klinkt als, overigens erg goede, black metal dan als melodieuze death metal. Luister maar eens naar tracks zoals opener ‘Blasphemy’, ‘Heart Of The Blackbird’ en ‘Fate Revelead’ en je zult begrijpen wat ik bedoel. Black metal of death metal? Absoluut niet boeiend! Eindconclusie is gewoon dat ‘The Art Of Deception’, met name door de prima nummers en uitvoering hiervan en de kristalheldere sound, een bijzonder lekker plaatje is geworden die eenieder die goed uitgevoerde death/black metal een warm hart toedraagt zonder aarzeling aan kan schaffen. Wat zit er toch enorm veel talent in dit kleine landje.