Martyr - You Are Next

Martyr - You Are Next

Label : Into The Limelight Records | Archiveer onder heavy / power metal

Sjak : Zo’n vijf jaar na de reünie-plaat ‘Circle Of 8’ kom de Nederlandse heavy metal formatie Martyr dan eindelijk terug aan het front met opvolger ‘You Are Next’ en het dient te worden gezegd dat dit nieuwe werkstuk het lange wachten meer dan waard blijkt te zijn. Stilistisch gezien heeft men op ‘You Are Next’ meer trash invloeden verwerkt in het song materiaal en dat klinkt enorm fris en energiek. Een prima voorbeeld hiervan is opener ‘Into The Darkest Of All Realms’, mijns inziens zeker één van de absolute hoogtepunten op dit album, waarop beide gitaristen Rick Bouwman en Marcel Heesakkers zorgdragen voor de heerlijke, speedy riffs en zanger Rop van Haren zijn unieke vocalen prima kan etaleren. Ik ben ook zeer te spreken over het fenomenale drumwerk van Wilfried Broekman (die op het gehele album prima op dreef is overigens), die echt zijn best doet om zijn drum-kit helemaal aan gort te slaan en zichzelf daarmee in zeer positieve zin onderscheidt.

Er is echter nog veel meer moois te vinden op 'You Are Next', want ook het groovy ‘Inch By Inch’, ‘Souls Breathe’ (waarop ook Marlous Voskuil van Izegrim te horen is) en ‘Monster’ zijn retestrakke metal songs die hun oorsprong in de jaren tachtig hebben, maar die, getuige de moderne touch, zeker niet zijn blijven hangen in die periode. Alle negen eigen nummers die er op deze ‘You Are Next’ te vinden zijn, hebben hun eigen charme en zullen zeker in staat zijn om de moderne metal liefhebber te overtuigen. Ik vond ‘Circle Of 8’ al een beresterk album, maar deze ‘You Are Next’ vind ik toch nog wel effe een stukkie beter, mede door de al aangehaalde trash invloeden die er veelvuldig op het album te vinden zijn. Als afsluiter heeft men nog een mooie verrassing op de plaat gezet, namelijk een prima cover van de Raven-klassieker ‘Don’t Need Your Money’. Ik ben normaal niet zo’n groot liefhebber van covers, daar de meeste uitvoeringen vaak niet in de buurt komen van het origineel, maar de bewerking van Martyr mag er wezen! Een prima afsluiting van een erg goede plaat, die nogmaals bevestigd dat de band nog steeds tot de top van de vaderlandse metal scene behoort.