Ivar Bjørnson & Einar Selvik’s Skuggsjá - Skuggsjá

Label : Season Of Mist | Archiveer onder different metal

Vera : De samenwerking tussen Enslaved gitarist/componist Ivar Bjørnson en Wardruna opperhoofd Einar Selvik neemt stilaan legendarische vormen aan. De muziek op ‘Skuggsjá’ werd oorspronkelijk gecomponeerd door beide heren ter ere van de tweehonderdste verjaardag van de Noorse grondwet. Deze etnische brok muziek met metalen invloeden werd éénmalig live gebracht met tal van gastmuzikanten in september 2014 op het Eidsivablot festival in Eidsvoll. In 2015 werden Ivar en Einar aangesteld als curatoren van het Roadburn festival. Dat betekende dat Nederland de buitenlandse première kreeg van de live opvoering van dit lijvige en beklijvende werkstuk. Een absolute aparte en geestverrijkende ervaring.

Wij zijn dan ook enorm blij dat Season of Mist het initiatief genomen heeft om dit uur unieke muziek van pure Scandinavische inslag in zijn geheel op toondrager uit te brengen. Niet alleen wordt je erdoor ingeleid in de Scandinavische cultuur, de landen uit het Hoge Noorden kennende is dit niet alleen een folkloristische bedoening, maar we horen ook een puike hoeveelheid metalen heftigheid. De authentieke en soms zelf gemaakte instrumenten van Einar worden aangezet met het progressieve zwarte metaal van Enslaved. Zowaar een topper voor muziekliefhebbers met een open visie. Als voetnoot in de geschiedenis geven we ook nog even mee dat Selvik de hand had in de soundtrack van de populaire tv-serie ‘Vikings’.

Op dit album horen we naast het kernduo ook Grutle Kjellson op zang en Cato Bekkevold op drums, beiden van Enslaved. Zangeres Lindy-Fay Hella van Wardruna zingt ook. Op folkinstrumenten droegen Ellif Gundersen en Olav L. Mejelva een steentje bij. ‘Skuggsjá’ betekent ‘spiegel’ of ‘reflectie’ in de Noorse taal. De compositie is onderverdeeld in tien titels en men neemt ruim de tijd om ingetogen te beginnen en stap voor stap de spanning op te bouwen. Aanvankelijk bestaat dit uit authentieke instrumenten, gesproken woord en koorzang. In het derde nummer komen de metal gitaren pas aan bod. Het is ernstig, plechtig en weemoedig, maar de interactie tussen verschillende zang wordt adembenemend wanneer samenzang, verkondigende retoriek en griezelige black metal zang de strijd tegen elkaar aanvangen. Het eindigt instrumentaal op dramatische wijze. In ‘Tore Hund’ overheerst heldere weemoedige zang en samenzang, terwijl het vijfde nummer bol staat van weeë etnische schoonheid en slepend ruim baan geeft aan zompige gitaren. Het instrumentale ‘Skuggeslatten’ steunt op repetitieve klanken en doet wat Slavisch aan. Gitaren nemen de leiding van het thema en blazers zorgen voor een apotheose. Cello krast weemoedig doorheen ‘Kvervandi’ en de plechtige lage mannenzang doet wat aan Empyrium denken. Dit trage nummer kent een epische uitval en is erg mooi. De plechtige voorzang en percussie in ‘Vitkispa’ lijkt wel een ceremonie. Later wordt het vinniger met veel zang. Het negende nummer duurt net als het flamboyante titelnummer tien minuten en begint ingetogen met bedachtzame zang. We horen mellotron en er duiken enige progressieve tendensen op. De repetitieve melodie geeft alweer een trance opwekkend gevoel, een emotie die dit werkstuk kenmerkt. De koren zijn magistraal op dit album. Een sobere outro met vrouwenzang en een korte toespraak beëindigt onze muzikale reis doorheen het verleden en heden van Noorwegen. Een pure schoonheid die we moeten koesteren. Noorse muzikanten blijven vernieuwend bezig, veel meer dan hun zogenaamde progressieve broeders.