Dark Moor - Dark Moor

Dark Moor - Dark Moor

Label : Arise Records | Archiveer onder

Ferdi : Grappig.

Begin dit jaar besloten de bandleden van Dark Moor om de groep - wegens onverenigbare meningsverschillen - de groep op te splitsen in twee nieuwe bands. Zangeres Elisa voegde zich toe aan de band Fairyland en de overgebleven Dark Moor-leden Anrik and Anan vormden een nieuwe band. Uiteraard stonden de meeste fora gelijk bol van speculatie van lieden die het einde van de band reeds voorzagen. Die mensen hebben het nakijken want met de cd 'Dark Moor' is de band levensvatbaarder dan ook. Grappig.

Bekend

Ondanks dat Dark Moor drie nieuwe leden heeft aangetrokken voor de zang, drums en gitaar, is er qua geluid weinig veranderd. De nieuwe zanger Alfred Romera klinkt, hoewel gezegend met een iets andere chromosomale samenstelling, akelig veel als zijn voorganger. Maar dan zonder het tenenkrommende accent. De band dwingt gelukkig de luisteraar niet te moeten wennen aan een nieuw zanggeluid. Nee, de luisteraar kan gewoon verder gaan waar 'ie met 'Gates To Oblivion' ophield. De band klinkt als vanouds. Bekend.

Vooruitstrevend.

Hoewel het geluid van de band niet wezenlijk is veranderd, is de muziek nog wel. Op het debuut en vooral de opvolger 'Hall Of The Olden Dreams' klonk Dark Moor nog als een Helloween-kloon. Op 'Gates To Oblivion' hing de band nog tegen Rhapsody aan, op het kitscherige af. Deze keer heeft de groep de power metal-clichs overboord gegooid en juist gekozen voor een progressieve benadering. Verwacht dus geen standaard double-bassdrum-metal. Dark Moor klinkt net als Angra in de jaren negentig: uitdagend en verassend. Vooruitstrevend.

Absoluut.

Het materiaal op 'Dark Moor' klinkt uitdagend. Zo is het titelnummer eigenlijk geen liedje meer te noemen: het is een grote, epische lap tekst die op muziek is gezet. Net als op 'Hall Of The Olden Dreams' heeft de band gekozen voor een aanpak met veel koren, maar de uitwerking is door de progressievere koers veel avontuurlijker. Zanger Alfred zingt beter dan zijn voorganger en de nummers zijn spannender. Het maakt dat 'Dark Moor' met afstand de beste cd is die het Spaanse combo uitbracht. Absoluut.