Eleventh Hour - Memories Of A Lifetime Journey

Label : Scarlet Records | Archiveer onder prog / sympho metal

Ruben : Dit is nou precies wat we aan het begin van 2016 nodig hadden! Na de zoveelste matige plaat uit Italië is er eindelijk een band die begrepen heeft hoe muziek maken in zijn werk gaat. Natuurlijk speel je als band niet op safe. Als je goede, symfonische metal wil maken, benader je een componist van klassieke muziek om orkesten aan het album toe te voegen. Mede door deze gewaagde keus is de debuutplaat ‘Memories Of A Lifetime Journey’ van Eleventh Hour een daverend succes én een groots voorbeeld voor andere debutanten geworden.

Want als we eerlijk zijn is een keyboard natuurlijk een gemakkelijke keuze in vergelijking met een heel orkest. Wanneer je de keuze hebt om het “echte” werk te gebruiken, is een voltallig orkest de studio binnen halen natuurlijk het aller, aller mooiste wat er is. Het tilt Eleventh Hour, het geesteskind van gitarist Aldo Turini, dan ook naar grootse hoogtes en maakt dat er maar weinig beginnende bands zijn die aan deze kwaliteit kunnen tippen. Overdrijven is absoluut een vak, maar dat is niet het geval als ik zeg dat ‘Memories Of A Lifetime Journey’ op geen enkele manier beter uit had kunnen pakken. Het totaalplaatje wordt in iets minder dan een uur op magistrale wijze gepresenteerd. Niet alleen het orkestrale deel is van hoge kwaliteit, ook de gitaar- en keyboardpartijen zijn erg sterk. De afwisselende solo’s tussen die twee op opener ‘Sunshine’s Not Too Far’ verraden een hint van kwaliteit die verder op de plaat constant aangehaald wordt. Op dit zwaar symfonische en soms progressieve album staat de ritmesectie met GianMaria Godani en Luca Mazzucconi als een huis. Dat wordt duidelijk op het zwaardere ‘Requiem For A Prison’, maar ook op de subtielere tracks als ‘After All We’ve Been Missing’.

De hulp van de prachtig zingende Susanna Carboni wordt ingeroepen op twee nummers, ‘Sleeping In My Dreams’ en ‘Here Alone’. Twee tracks die ontroerend mooi zijn geworden door de afwisseling tussen haar stem en die van fulltime zanger Alessandro Del Vecchio. De keyboardpartijen, het orkest, de subtiele gitaarelementen, het klopt simpelweg allemaal op deze kleine meesterwerkjes. Hier en daar doet het denken aan het Duitse Vanden Plas. Het enige wat ik Eleventh Hour aan kan rekenen is dat goede nummers worden afgewisseld met een aantal simpelweg grandioze. Hierdoor zijn de goede tracks wat minder duidelijk aanwezig, maar na nadere inspectie blijken die ook “gewoon” heel erg goed. En dit is slechts de debuutplaat. Het zal mij benieuwen wat Eleventh Hour in de verdere loopbaan nog uit de mouw kan schudden. ‘Memories Of A Lifetime Journey’ is in ieder geval een album dat mij mijn hele leven bij zal blijven.