Spidergawd - Spidergawd III

Spidergawd - Spidergawd III

Label : Crispin Glover Records | Archiveer onder alternative / pop

Jan-Simon : Het verpletterende optreden van de Noorse superband Spidergawd tijdens Roadburn 2015 staat nog scherp op mijn netvlies gebrand als ‘Spidergawd III’ op de mensheid wordt losgelaten. Met drie albums in iets meer dan twee en een half jaar toont Spidergawd zich een bijzonder productief gezelschap. En wat blijkt: de productiviteit gaat niet ten koste van de kwaliteit.

Integendeel, ook dit keer blijkt Spidergawd een onverbiddelijke, genadeloze psychedelische rock’n’ roll machine die felle gitaarsolo’s combineert met een ronkende baritonsax en de onovertroffen ritmesectie van Motorpsycho. Gitarist Per Borten mag misschien niet de meest aansprekende zangstem hebben, de passie en de rauwheid maken veel goed. Op de momenten dat al deze elementen de gelegenheid krijgen op de voorgrond te treden, bijvoorbeeld op ‘The Best Kept Secrets’, dan staat Spidergawd op eenzame hoogte. Op deze derde langspeler krijgt de saxofoon van Rolf Martin Snustad alle ruimte en er is zelfs een hoofdrol voor de blaaskunsten van Snustad in deel 2 van de vijftien minuten durende afsluiter ‘The Lighthouse’, wat een ouderwetse showcase van de capaciteiten van de verschillende leden is. Deel 1 is vooral voor gitarist en zanger Per Borten, in deel 2 mag Snustad stralen en deel 3 begint met de stuwende bas – drums combinatie Bent Saether / Kenneth Kapstad, alvorens in een ziedende jamsessie onder leiding van een psychedelische wah wah gitaar te eindigen.

Bij de vorige albums was de vergelijking met Motorpsycho een vast onderdeel van de recensie. Spidergawd is intussen dusdanig gegroeid dat elke vergelijking overbodig is, tenzij met het voorafgaande album. De conclusie is dan dat – hoe moeilijk voorstelbaar ook – Spidergawd met iedere release beter wordt en het hoog tijd wordt dat deze parel van de alternatieve retrorock door een groter publiek ontdekt wordt. Spidergawd mag misschien een band zijn die het best tot zijn recht komt in rokerige en plakkerig zweterige zaaltjes, ik zie ze ook met gemak complete festivalweides omverblazen. Waarom niet?