Shakra - High Noon

Shakra - High Noon

Label : AFM Records | Archiveer onder hardrock / aor

Nima : Het Zwitserse Shakra staat al bijna dertig jaar garant voor prachtige melodieuze hardrock en heavy metal, en heeft in dit genre een zekere naam, reputatie en fanschare opgebouwd. De band is nooit echt afgeweken van hun oorspronkelijke sound en stijl, en heeft vanaf de vierde plaat, ‘Rising’ (2003), haar eigen, zeer herkenbare, geluid. Dit mede dankzij de fantastische en eveneens herkenbare zang van charismatische frontman Mark Fox, die op die plaat zijn intrede maakte.

Toen Fox de band in 2009 verliet, trok ik de band’s toekomst in twijfel. In John Prakesh vond men echter een waardige vervanger en scoorde daarmee met het fantastische ‘Back On Track’ en ‘Powerplay’ zelfs twee hitalbums. Toen echter ook Prakesh in 2013 zijn ontslag indiende werd de band’s toekomst echt onzeker. Op advies van Krokus drummer Chris von Rohr werd Fox teruggevraagd, die de hernieuwde samenwerking gelukkig ook zag zitten.

Bijna drie jaar na de laatste plaat is de band’s tiende langspeler, ‘High Noon’ een feit. Prakesh vond ik een fantastische zanger en vooral ‘Back On Track’ blijft één van de sterkste Shakra albums. Maar als ik ‘High Noon’ hoor moet ik toch wel zeggen dat Fox de ultieme zanger voor deze band is. En dat wordt meteen duidelijk zodra de plaat losbarst met het mooie ‘Hello’ (tevens de eerste single), die meteen heerlijk vertrouwd klinkt. De band is wederom – en gelukkig – niet afgeweken van hun sound en stijl en doet precies wat ze al drie decennia lang doet. Geen verassingen, geen experimentele bullshit, maar gewoon stevige “feelgood” hardrock en melodieuze metal met sterke, pakkende, stuwende riffs, mooie melodieën en solo’s, en pakkende zanglijnen.

De band heeft een dozijn sterke songs afgeleverd, rockt er heerlijk op los, en doet gedurende 50 minuten alle ellende om je heen even vergeten. Of het nu gaat om heavy rockers zoals bijvoorbeeld ‘Hello’, ‘Into Your Heart’ of ‘Wild And Hungry’, de rockende, swingende titelnummer of ‘Raise Your Hands’, of de mooie ballade ‘Life’s What You Need’, elke song op de plaat heeft zijn eigen charme en karakter, en is bovendien op en top Shakra. De plaat is wederom geproduceerd door Thomas Blunier, die precies voor de juiste sound heeft gezorgd, waardoor de plaat rockt zoals deze hoort te rocken. Alles bij elkaar is ‘High Noon’ wederom een prachtig album van de heren, en een van de sterkste releases van Shakra. Een absolute aanrader voor de fans van het genre.