Rotting Christ - rituals

Rotting Christ - rituals

Label : Season Of Mist | Archiveer onder black metal

Vera : Rotting Christ blijft zich als één van de echelons en topbands uit de Griekse metal scène ontwikkelen. Drie jaar na het veelomvattende ’Kata Ton Daimona Eaytoy’ zijn ze klaar met de opvolger ‘Rituals’. Intussen konden we ook nog genieten van het eerste officiële live album van de band ’Lucifer Over Athens’ dat vorig jaar uitkwam. De broeierige, mediterrane sfeer, eigen aan extreme metal bands uit die regio, heeft zich inmiddels uitgebreid tot een mondiaal klankenpallet. Sprak ik bij de voorganger al over een ritualistische aanpak, dan heeft men dit gegeven op de nieuwe worp uitgebreid tot hoofdthema. Denk hierbij niet aan de simplistische tribale benadering van een Soulfly, maar zoek enige verwantschap eerder in occulte gezelschappen als Septicflesh, Behemoth en Negura Bunget.

Deze karakteristieke benadering van etnische invloeden vergt tijd om je weg in te vinden, zowel muzikaal als tekstueel. In het interview gaan we dieper in op welbepaalde thema’s, hier trachten we ons te beperken tot de muzikale uitwerking welke geproduceerd werd door Sakis Tolis en geperfectioneerd in de befaamde Fascination Street studio door Jens Bogren. Zet je schrap om af te dalen in rituele ceremonieën waarvan ‘In Nomine Dei Nostri’ al begint met een stoere mantra en de uitbarsting van brute metal gekruid wordt met declamerende zang. De eerste gast is gearriveerd: Magus van Necromantia en ex-lid van Rotting Christ leent zijn plechtige stem. Smeuïge riffs en de sappige grunts van Sakis leiden in ‘Ze Nigmar’ naar een repetitief, mysterieus en spiritueel patroon. De opgejaagde, theatrale bijdrage van Danai Katsameni is bijna hysterisch te noemen, maar er is ook een plompe uitval met Sakis’ zang en duistere mannenkoren. Die werden allemaal door de band zelf gedaan. Drummer Themis Tolis mogen we evenmin onvermeld laten, want hij levert een sublieme prestatie. Zijn tribale drums en percussie staan centraal in het voodooachtige ‘Apage Satana’. Vervolgens draven er nog meer bekendheden op. Vorph van Samael geeft ‘Les Litanies De Satan’ een onvervalste Franse flair en Nick Holmes van Paradise Lost doet een voordracht in perfect Engels tijdens het overigens erg beklijvende ‘For A Voice Like Thunder’. Zijn verschijning leeft een beetje verder in de dynamische riffs van ‘Konx Om Pax’ wat naast dramatische koren ook een knappe gitaarsolo herbergt. Het wordt erg pontificaal en duister tijdens de haast predikende bijdrage van Kathir (Rudra) in ‘Devadevam’, terwijl ‘Tou Thanatou’ op snelheid focust met koren en gitaarwerk à volonté. Kies je een cover, doe het dan verrassend, moeten de gebroeders Tolis gedacht hebben. Wat te denken van ‘The Four Horsemen’ van Aphrodites Child, de oervaders van de Griekse scène? De zang wordt eerder fluisterend en mysterieus gebracht, maar de song blijft overeind. Let wel, ondanks alle tierlantijntjes en etnische uitstraling, blijft ‘Rituals’ vooral een heftige, dark extreme metal plaat en dat is weer een enorme verdienste van Rotting Christ!