Firewind - Burning Earth

Firewind - Burning Earth

Label : Massacre | Archiveer onder

Ferdi : Veel bands hebben moeite om een goede tweede cd te maken. Ga maar na: een debuut-cd is vaak het resultaat van jarenlang ploeteren en schrijven aan nummers. Is zo'n album een succes, dan is de druk groot om een jaar later met een tweede cd te komen. Veel bands blijken zo'n tijdsdruk niet aan te kunnen en komen in het beste geval met een slap aftreksel van de eerste cd.

Zo niet Firewind, de band rondom de Griekse gitarist Gus G. (o.a. Dream Evil). De band heeft gekozen om het roer op de tweede cd om te gooien. Helloweeniaanse powermetal is nog steeds wat de klok slaat, maar daarnaast weet de band het geluid om te buigen in de rauwe richting van Running Wild. In 'Brothers Keeper' komt zelfs een onvervalste Van Halen-rif langs en heeft het intro van 'Burning Earth' de felheid van Iced Earth. De productie is moddervet: zet maar eens een nummer als 'I Am The Anger' op, waarin Gus met power-akkoorden rondstrooit en waarin zanger Stephen Fredrik (ex-Kenziner) akelig dicht bij Rock 'n' Rolf in de buurt komt.

De cd kost wellicht wat tijd om grip op te krijgen. Dat heeft vooral te maken met het gebrek aan melodie in sommige nummers. Het album meerdere keren draaien om de muziek goed te leren kennis een ervaring die zijn vruchten afwerpt: na enkele luisterbeurten ga je de waardering tot Gus G's poweraccoorden en de rauwe strot van Fredrik waarderen.

Firewind's tweede cd is evenmin als het debuut een klassieker, maar is desondanks n van de betere cd's in het power metalgenre. Zeker aan te raden voor fans van Grave Digger en Running Wild.