Vanir - Aldar Rök

Vanir - Aldar Rök

Label : Mighty Music | Archiveer onder black metal

Vera : Sinds het ontstaan in 2009 is het Deense Vanir steeds aan veranderingen onderhevig geweest. Frequente bezettingswijzingen en muzikale evolutie gingen hand in hand. Zo is men van vrij vrolijk klinkende folk metal band geëvolueerd naar melodieuze death metal in de trant van Amon Amarth en op ‘Aldar Rök’ denk ik zelfs eerder aan black/death zoals Equilibrium vanwege de grote rol voor toetsen. Doedelzakken en fluitjes – en daarmee ook de vrouwelijke bandleden – zijn nu helemaal verdwenen en de folk melodieën worden enkel op gitaar gespeeld.

De tekstuele inhoud blijft echter bij hetzelfde thema: mythologie in al zijn vormen en glorie. Er werd wat meer historisch opzoekwerk gedaan, maar grotendeels gaat het er energiek en oorlogszuchtig aan toe. De drie originele bandleden krijgen nu versterking van Iron Fire gitarist Kirk Backarach, drummer Daniel Kronskov (vroeger was zanger Martin Håkan de drummer) en Stefan Dujardin op toetsen. Mix en mastering werd door Jacob Olesen verzorgd in de JBO studio. De zeven songs met een schamele lengte van 32 minuten laten een professionele indruk na, maar vertonen geen tekenen dat we hier met een topper-in-spé te maken hebben. Gewoon gemiddeld leuke pagan metal die wat ruwer klinkt dan voorheen, met wat fraai gitaarwerk, grofkorrelige zang en een episch gevoel dat in ‘Wrath Of Sutr’ het meest aanstekelijk is. Trouwens, het verschil tussen de twee eerste songs: ‘Black Legion’ (gezocht overrompelend) en ‘Pretorian’ (heel melodieus) is zo groot dat het weinig consistent overkomt. Vanir vertoont hier te weinig kwaliteit om de korte lengte goed te maken.