Thenighttimeproject - Thenighttimeproject

Label : Aftermath Music | Archiveer onder gothic metal

Vera : In 2010 verliet gitarist Fredrik ‘North” Norrman Katatonia en als rechtstreeks gevolg konden we de opleving van het doomgerichte October Tide vaststellen, met de albums ’A Thin Shell’ (2010) en ’Tunnel Of No Light’ (2013) als welluidend resultaat. In 2013 besloot hij echter een nieuwe band op te richten die muzikaal eerder aansloot bij Katatonia. Thenighttimeproject wordt buiten Fredrik (gitaar, bas, keyboards) bevolkt door zanger Tobias Netzell die we ook kennen van In Mourning en vroeger in October Tide gezongen heeft en drummer Nicklas Hjertton, afkomstig uit Mandylon.

Het titelloze debuutalbum is een parel vol meeslepende, weemoedige songs. Opener ‘The Annual Loss’ is een toonbeeld van uitwaaierende klanken en omfloerste zang. Het zal blijken dat er geen grunts op dit album staan, Tobias’ stem is als een streling op een bedje van dromerige klanken. De gitaren hebben echter genoeg stuwkracht om te voorkomen dat het al te zacht wordt. Er zijn inderdaad overeenkomsten met Katatonia, maar ook met zachtere songs van Swallow The Sun of zelfs met Riverside. Een compositie als ‘Oneiros’ munt uit in huilende Floydiaanse gitaren met bedachtzame zang. De atmosferische muziek kent in meerdere songs een uitgesproken ambient karakter, met mixer David Castillo om de puntjes op de i te zetten. De meeste songs zijn kalm en beschouwend, maar van een ongelofelijke schoonheid. Daarbij nodigen bepaalde tekstfragmenten meteen uit tot het verzinken in gedachten. Het slepende ‘Among Reptiles’ en afsluiter ‘Desert Prayers’ zijn absolute hoogtepunten, terwijl het ietwat jachtige ‘Dissolve’ een onderhuidse dreiging herbergt. Of we dit project ooit live aan het werk kunnen zien staat nog niet vast, maar als soundtrack tijdens de koude wintermaanden fungeert het als het warme, knusse deken waar we in kunnen verzinken. Prachtig!