Grimfist - Ghouls Of Grandeur

Grimfist - Ghouls Of Grandeur

Label : Candlelight | Archiveer onder

Kasper : Grimfist zal velen onbekend in de oren klinken en echt vreemd is dat ook niet. De band is pas twee jaar geleden opgericht en is afkomstig uit het donkere Noorwegen. In de gelederen van deze band vinden onder andere drummer Horgh die we allemaal nog wel kennen van Immortal. Hun debuutplaat is opgenomen in de bekende Abyss studio in Zweden met meesterproducer Peter Tgtgren van Hypocrisy achter de knoppen. Zo en dat is meer dan genoeg gezwets over de feiten die ik zo uit de bijgeleverde biografie pluk laten we het maar eens over de inhoud hebben.

Grimfist is volgens het label 'the next big thing' en bewijst volgens hen ook eens te meer dat black metal weer helemaal terug aan het komen is en nog steeds springlevend. Ook word ons beloofd dat ons hoofd eraf geblazen zal worden bij het beluisteren van deze plaat maar uiteindelijk valt ook dat wel allemaal mee. Slecht is het album zeker niet, en de tien nummers op deze cd zijn stuk voor stuk goede producties. Muzikaal kan ik de band het best omschrijven als een combinatie tussen Immortal en oude Emperor, maar toch mist de band nog de capaciteit om originele nummers binnen het genre te schrijven, zijn vaak ook de overgangen nog erg voor de hand liggend en dat doet de overwegend sterke riffs toch echt te kort. Wel moet ik toegeven dat het een plaat is die tijd nodig heeft, het is zeer zeker geen hapklare brok die je zo even wegluistert. Voor de black metal liefhebber is dit weer een plaat van vertrouwde bodem die alle ingredinten bevat die we gewend zijn. Laten we hopen dat Grimfist een echte band blijkt te zijn en niet een project want dan is de band niet veel toekomstperspectief gegund. Voor een debuut zeker een leuke plaat maar niet wereldschokkend.