Opeth - Lamentations

Opeth - Lamentations

Label : Music For Nations | Archiveer onder

Release type: DVD/Video/Blu-ray

Sander : Ik zou deze recensie willen openen middels een opmerking in de richting van de heren Mike P en Neal M: zo kan het dus ook. Deze DVD is binnen een half jaar na de opname uitgebracht en niet pas na twee jaar met mankementen, zoals bij de Transatlantic DVD. Zo, nu dit gezegd is kan ik over gaan tot het bespreken van dit meesterwerkje

Mijn eerste indruk na het horen van de DVD was: "Waarom zet ik niet gewoon de CD op?” En dat is niets ten nadele van de band, want het geluid is simpelweg subliem en had zo in de studio opgenomen kunnen zijn. Maar het is uiteraard het beeld dat het allemaal dat beetje extra geeft. Het camerawerk is prachtig, mede dankzij de belichting natuurlijk. En de energie wordt ook goed in beeld gebracht door tijdens de heftige stukken snel van camera te wisselen en veel in- en uit te zoomen. Wat opvalt tijdens het concert is dat de band op de korte introducties van Mikael na, nauwelijks contact heeft met het publiek. Dat is misschien ook hetgeen dat het geheel zo intens over laat komen: de manier waarop de zowel het publiek als de band zo in de muziek opgaat.

De show is opgedeeld in twee sets. De eerste set omvat de nummers van het 'Damnation' album. De nummers klinken nagenoeg hetzelfde als op het album, op enkele instrumentale intermezzo's na die iets steviger uitvallen dan op de plaat. Tijdens de tweede set gaat het er echt heftig aan toe en word via meesterlijke uitvoeringen van onder andere 'Deliverance' en 'The Leper Affinity' even duidelijk gemaakt hoe Opeth eigenlijk klinkt.

Verder staat er op de DVD een documentaire over de creatie van 'Deliverance' en 'Damnation'. Eigenlijk een lang interview met de band, gecombineerd met studiobeelden. Leuk om een keer te zien en een inzicht te krijgen in de band, maar hij duurt me eigenlijk iets te lang. Enige nadeel van de DVD vind ik dat hij onderstreept wat ik gemist heb door daar niet aanwezig te zijn. Verder is het wederom een must voor alle metal fans.