Dream Theater - Train Of Thought

Dream Theater - Train Of Thought

Label : | Archiveer onder prog / sympho metal

Sander : Het is fijn om te weten dat er in deze tijd nog zekerheden zijn. In een tijdperk van economische teloorgang en een constante dreiging van terrorisme is er een ding waar je van op aan kunt: een nieuwe plaat van Dream Theater is altijd weer een meesterwerk. Maar aan deze zekerheid zit altijd weer een onzekerheid vast, want hoewel het muzikale kader vast staat is het altijd weer een verrassing door welke collegae bands ze zich hebben laten benvloeden.

De heren schijnen hun psychedelische inspiratie volledig gebruikt te hebben op hun vorige album, want 'Train Of Thought' is een behoorlijk zware plaat geworden. De band heeft haar inspiratie dit keer vooral gevonden in oude Metallica, Tool en experimenteert wat met nu-metal dingetjes. En met nummers die gemiddeld zo'n tien minuten duren is het voor de luisteraar behoorlijk doorbijten. Ik vond de plaat de eerste keer al erg goed, maar pas bij de vierde luisterbeurt had ik de structuur van alle nummers doorgrond.

Opener van het album 'As I Am' begint met het aanzwellen van een akkoord, precies het akkoord waarmee hun vorige plaat eindigde. Het is een nummer met een duistere sfeer in de stijl van 'The Mirror'

'This Dying Soul' is een voortzetting van 'The Glass Prison', de opener van het vorige album. Geen herhalingsoefening maar een nieuw nummer waar een aantal muzikale en tekstuele verwijzingen in zitten. In het intro horen we een furieuze oosterse gitaar riff, die iets doet denken aan Vai/Satriani. Het eerste couplet doet weer duidelijk aan Tool denken en het wordt weer duidelijk dat James LaBrie steeds meer met zijn stem kan. Het tweede deel van het nummer kent veel duidelijke verwijzingen naar 'The Glass Prison' en eindigt met een volledig over de top harmonische solo van de heren Rudess en Petrucci.

Na al dit geweld is er even de kans om op adem te komen tijdens het begin van 'Endless Sacrifice'. Maar het refrein is weer lekker agressief. Daarna lijkt er een opbouw te komen naar een climax, maar valt het nummer terug op een rustig couplet. Na het tweede refrein gaan toch echt alle remmen los en vliegen de vreemde maatsoorten je weer rond de oren. De instrumentale sectie is eigenlijk weer te, maar wel lekker.

De opening van 'Honor Thy Father' lijkt zo van de laatste Metallica plaat af te komen, maar waar zij faalden weet Dream Theater het nummer wel geloofwaardig voort te zetten. Na twee coupletten wordt er gerapt door James. Zeker niet slecht, zeker wel verrassend en passend in het nummer. Hieruit blijkt weer dat de band de gave bezit om nagenoeg alle genres in hun nummers in te passen.

'Vacant' is met nog geen drie minuten het kortste nummer van het album. Het nummer ligt in de lijn van 'Dissapear' van het vorige album en duurt naar mijn mening veel te kort. Het is eigenlijk 'slechts' een intro naar ...

'Stream Of Consciousness' het instrumentale nummer van het album en het minste van de plaat. Het is net iets te lang gerekt en moet het afleggen tegen een 'Erotomania' of een 'When The Water Breaks'. Toch komen er leuke thema's langs en is het weer een goed voorbeeld van de virtuositeit van de band.

Afsluiter 'In The Name Of God' klokt ruim veertien minuten en is weer een pareltje. Door het gebruik van sitar-geluid doet het eerste deel een beetje denken aan 'Home'. Wederom een goede afwisseling tussen agressieve en ingetogen stukken. Het instrumentale stuk heeft een duidelijke 'latin vibe' maar blijft door de solo van Petrucci ontegenzeggelijk metal. Het nummer eindigt weer majestueus, door het gebruik van koortjes en klokkengelui. Een waardig einde voor dit kunstwerk.

Deze plaat is weer een meesterwerk en zal vooral de metal georinteerde fans kunnen bekoren. Wederom is het echter niet hun beste plaat, daar mist 'Train Of Thought' net dat beetje extra in melodisch opzicht. Vooral de solo's van Petrucci zijn een beetje te veel shred en te weinig emotie. Maar ik verheug me nu al op hun tour in januari 2004.