Officium Triste - Ne Vivam

Officium Triste - Ne Vivam

Label : Badger Records | Archiveer onder doom metal

Release type: LP

Evil Dr. Smith : Het Utrechtse Badger Records heeft onlangs de debuutplaat 'Ne Vivam' uit 1997 van het Rotterdamse Officium Triste opnieuw op vinyl uitgebracht. Lekker belangrijk zou je denken: "Want wat wordt er tegenwoordig niet opnieuw uitgebracht?" Maar tussen al die wagonladingen met ontelbare heruitgaven is dit album toch wel een speciale vermelding waard. Want niet alleen is het oorspronkelijk album met mistroostig en langzaam voortslepende metal een sfeervol kaarslichtje in de Dutch Doom-historie, ook is de CD akelig onvindbaar. En Badger Records heeft prachtig werk geleverd met deze reissue dat, let op, slechts in 500 plakken handgenummerd vinyl is heruitgebracht. Tevens is het geluid flink opgepoetst, wat toch wel het zwakke punt van de oorspronkelijke CD uitgave was. De muziek is primitiever, rauwer en ook minder pakkend van aard dan hun laatste prachtschijf 'The Pathway' (2001). Maar de melodieuze, en enkele zowaar wat Maidenesque gitaarpartijen ('Lonesome') in combinatie met de melancholische grunt en desolate clean vocals van Pim en archaïsche Morgion-meets-Solstice-riffs maken het een zeer passievol en atmosferisch document. Wel spijtig is dat er t.o.v. de CD een nummer van afgekieperd is, maar dat dit nu net 'The Happy Forest' betreft is ook weer niet zo'n ramp, want dat was toch al een beetje de minkukel van de CD. Eigenlijk wel een sterke zet dus om de zwakste schakel uit te schakelen.

Nu ben ik de eerste om toe te geven dat ik vinyl niet zo snel meer zal kopen (lastig te proppen in een discman, laat staan iPod), maar deze uitgave kon ik niet laten liggen. En dit is niet alleen omdat de sound en uitvoering krachtiger is dan het origineel. Want mocht je denken dat Metallica's 'Black Album' zwart van kleur is, probeer dan dit album te pakken te krijgen voor de overtreffende trap van effectieve zwartheid. Het consequent gebruiken van zwart is op deze uitgave tot (bijna) in de perfectie doorgevoerd. Niet alleen de muziek, maar alles aan en op dit album is zwart: op de prachtige, matzwarte uitklaphoes is met zwarte, licht glimmende, gotische opdrukletters de noodzakelijke tekst afgedrukt. Geen kleurtje te bekennen. Voor de perfectie zou een zwarte binnenhoes helemaal áf zijn geweest. Vooral de met slechts honderd stuks op zwart vinyl leverbare versie is een verleidelijk hebbedingetje voor de doomers onder ons. De overige vierhonderd zijn verschenen in maar liefst vier andere kleuren (elk honderd van blauw, wit, geel en transparant rood) en ik ben al vinyljunks tegengekomen die met materialistische gretigheid hun beurs leeg trokken om ze alle vijf aan te schaffen. Wees er dus sneller bij dan het tempo van doom metal je veroorlooft, want vooral de zwarte plakken vinyl gaan behoorlijk rap de deur uit. A fine rebirth of Rotterdoom!