Coronatus - Cantus Lucidus

Coronatus - Cantus Lucidus

Label : Massacre | Archiveer onder gothic metal

William Pezy : Coronatus bracht in 2014 hun zesde album uit en dat album heb ik mogen reviewen. Het werd met 58 punten weggestuurd. Daar sta ik nog steeds vol achter, dat ik dan nu het zevende album mag reviewen geeft het risico op een vooringenomen standpunt. En heel eerlijk, ja die heb ik. Immers waarom zou het zevende album ineens opvallende beter zijn dan het zesde? Ik hou er wel rekening mee omdat met name op zang er deze keer eens geen wissel is geweest. Naast vaste zangeres Carmen houdt zangeres Anny Maleyes nog steeds de andere microfoon vast. Mogelijk zijn de dames beter op elkaar ingespeeld en is er in het schrijven van nummers nu wel degelijk rekening gehouden met de sterke punten van het duo. Belangrijker: worden de valkuilen ontlopen?

Wat zijn de antwoorden? Wel, laat ik het maar verklappen: wat een vooruitgang! De eerste helft van het album is vele malen sterker dan ik had verwacht. Daarnaast ook een stuk harder, zelfs zo hard dat het doet denken aan de Dropkick Murphys op momenten. Wat een ballen! Ook de dames zingen meer solo in plaats van vrijwel alles samen te zingen. Het wordt hiermee sterke folk gecombineerd met uiterst gevarieerde metal, met een sopraan en rockzangeres waarbij naast rustige momenten er een overweldigende muur van geluid over ons wordt uitgespuugd. Ik word er blij van. Zodra we over de helft van het album zijn zakt de plaat iets in, maar dat wordt op het laatste kwart weer goedgemaakt. Met name de drumpartijen op dit album verdienen een aparte vermelding, de drumpartijen zijn misschien wel sterkste component op deze plaat. Hoe hier naast de goede basis de melodie├źn ondersteund worden scoort punten. Hier wordt een hele behoorlijke plaat afgeleverd.