Deivos - Hostile Blood

Deivos - Hostile Blood

Label : Butchery Music | Archiveer onder

Marco : Van de band Deivos had ik tot nu toe nog nooit gehoord. Het woord Deivos kwam me echter wel bekend voor. Enig geblader door wat literatuur bracht me bij de betekenis van het Indo-Europese oerwoord 'Deivos': 'hemels(e)', waar ook woorden als 'Dyaus' (denk aan 'Jupiter'; 'Dyaus Pitar' = 'hemelse vader') en 'Zeus' van afgeleid zijn. Weer eens wat anders dan de gebruikelijke blood 'n gore-thematiek, dat moge duidelijk zijn.

Maar tot zover de cursus mythologie voor dummies, hoe interessant het woord zelf ook is. De band Deivos is afkomstig uit Polen en bestaat in wisselende samenstelling ongeveer een jaar of vier. Een demo ("Praised by Generations”) werd uitgebracht (schijnbaar onder een andere bandnaam) zorgde voor wat media- en label-aandacht waarop de band begin dit jaar de tijd rijp achtte voor nieuwe studio-opnames. De vijf nummers die onder de naam "Hostile Blood” opgenomen werden trokken de aandacht van het Bulgaarse Butchery Music dat de band onder contract nam om vervolgens de nummers op een gelijknamige cd te laten verschijnen, aangevuld met twee demo-opnames dus een echte full length is het niet.

De heren Deivos grossieren in technische death metal en zelf trekt men de vergelijking met Vader en Morbid Angel, wat ik persoonlijk een beetje teveel van goede vind. Want alhoewel bij Deivos een strakke instrumentbeheersing voorop staat, mis ik toch de brutaliteit van een Vader en de echte waanzin van een Morbid Angel. Wat biedt Deivos dan wel? Zoals gezegd een strakke instrumentbeheersing, bij vlagen supersnelle blasts, redelijke (maar niet altijd even heldere) afwisseling en een wederom redelijke strot. De produktie van de vijf nummers is helaas echter niet toereikend genoeg om dit soort technische metal geheel over te laten komen, maar is heilig vergeleken bij het geluid van de twee aanvullende demonummers die met een drumcomputer zijn opgenomen: echt heel erg slecht. Echter, het meest belangrijke element dat misschien wat meer naar de voorgrond had gemogen is wat meer eigenzinnige riffs en songstructuren. En niets van wat ik hoorde stak echt boven de rest uit, iets dat toch een must is wanneer je je bezighoudt met de wat meer technische kant van death metal.De potentie is aanwezig, maar heeft nog wat rijping nodig zal ik maar zeggen.

De matige score is het resultaat van het bagger-klinkende demomateriaal afgewogen tegen de vijf eerste, nog niet geheel volgroeide tracks. Niet echt een goede zet van het label.