Stellar Master Elite - III: Eternalism – The Psychospherical Chapter

Label : Essential Purification Records | Archiveer onder black metal

Roel de Haan : De Duitse groep Stellar Master Elite keert terug aan het front met hun derde album tot nu toe. ‘III: Eternalism – The Psychospherical Chapter’ toont een band en hun voortzetting in hun specifieke niche van black metal; militant en droog, maar ook ruimtelijk, sfeervol en somber. Ondanks hun duidelijke moderne interpretatie van black metal met ambient en doom metal in hun songs, ligt de onderliggende inspiratie bij Noorse legendes Thorns (zelfs de naam is afgeleid van een song van deze band), Satyricon en in mindere mate Dødheimsgard. De koude hoekige riffs, ingewikkelde structuren en bijna futuristische sfeer die Stellar Master Elite hanteert waren voorheen het terrein van de eerder genoemde bands rond de eeuwwisseling, Stellar Master Elite klinkt aanzienlijk echter meer contemplatief en de nummers hebben de neiging te vertrouwen op motieven die langzaam naar een climax toewerken. Vooral het eerste nummer ‘Transmission: Disruption’ en ‘Eternalism’ zijn hiervan goede voorbeelden. Een van de meest kenmerkende elementen van Stellar Master Elite's muziek is de grote hoeveelheid doom metal, soms in combinatie met black metal en dan weer puur en onversneden en deze variatie is gunstig voor de kwaliteit van de muziek. Dit album lijkt dezelfde algehele sfeer als Melencolia Estatica's 'Hel' uit te ademen, hoewel de stijlen enorm verschillend zijn, maar misschien is het omdat beide bands gepositioneerd zijn aan de meer progressieve kant van het black metalspectrum. Intrigerend, en voor het grootste deel aangenaam, Stellar Master Elite heeft een album gemaakt dat niet gemakkelijk te verteren is, maar best bijzonder smaakt en je geduld waard zeker waard is.