Sound Of Memories - To Deliverance

Sound Of Memories - To Deliverance

Label : Finisterian Dead End | Archiveer onder death metal / grindcore

Koen W. : In de nasleep van 2015 bereikt ons het debuutalbum van de Franse band Sound Of Memories. Het is toch altijd leuker om een album te bespreken als je het fysiek in handen krijgt dan te luisteren naar een digitale link. Zeker als het dan nog eens voorzien van een prachtig stukje strak artwork. Nog beter als het artwork was de muziek zelf. Je krijgt zo maar eventjes vierenveertig minuten prachtige en vernieuwende melodieuze death metal naar je kanarie geslingerd. De ruggengraat bestaat uit prachtig drumwerk en de begeleidende basgitaar is heel goed hoorbaar. Gitaristen Luis Tobar en Alain Del spelen beiden zowel de lead als de ritmische gitaarstukken. Hierdoor hoor je behalve uitstekende rifs ook heel melodieuze en in elkaar vloeiende gitaarsolo’s. Vocalist Florent Orsini voorziet de muziek met het betere gruntwerk. Bij deze taak wordt hij met regelmaat geflankeerd door uitstekende refreinzang.

Na een mooie en bedwelmende intro wordt het gas opengedraaid met ‘Momentum’. Hier wordt duchtig geëxperimenteerd door stukken korte gitaarlicks te implementeren welke meer typerend voor hardcore zijn. Dit wordt herhaald in ‘Confined In Struggle’ welke met zijn goede refreinen tot één van de beste nummers van dit album mag gerekend worden. Nog zo een hoogvlieger is ‘Amenaa’. Dit vangt aan met akoestische gitaar waarna er in een Egyptisch klinkende sfeer wordt overgegaan. Dit gevoel wordt gecreëerd met de traditionele gitaar zodat netjes uit het vaarwater van Nile wordt gebleven. Als einde van dit nummer wordt naadloos overgeschakeld naar opvolger ‘Pray For Blood’ waarin je het betere hak en rifwerk te horen krijgt. ‘The Vulture’s Pride’ is dan weer een combinatie van death metal met jaren zeventig en tachtig rock ‘n roll. Afgesloten wordt er met het meer dan fantastische ‘To Deliverance’ waar er nog eens plaats voor een viool inbreng is.

In 2013 heeft de band in eigen beheer de EP ‘Living Circles’ uitgebracht. Zo werd er wel al wat ervaring opgedaan. Maar met hun eerste volwaardige album heeft Sound Of Memories zich gewoon overtroffen.
Er werd duidelijk veel tijd en moeite aan de opbouw van hun nummers gespendeerd. Behalve de al betreden paden durven ze het ook aan om te experimenteren en brengen ze nog iets origineels op de markt. Het resultaat mag er dan ook naar zijn want met ‘To Deliverance’ werd toch één van de betere death metal albums van 2015 afgeleverd.