Penumbra - Era 4.0

Penumbra - Era 4.0

Label : M & O Music | Archiveer onder gothic metal

Vera : Halverwege de jaren negentig ontstonden heel wat bands in het gothic metal genre in het kielzog van Paradise Lost en bands met een ‘Beauty & the Beast’ bezetting. Het Franse Penumbra was één van hen en deed het niet slecht met albums als ‘Emanate’ en ’The Last Bewitchment’. In 2003 brachten zij hun laatste studioalbum uit (‘Seclusion’) en daarna raakten ze in de vergetelheid. In 2007 brachten ze nog een demo uit om pas in 2013 terug samen te komen.

Eind 2015 is er plots ‘Era 4.0’, de vierde periode van de band uit Parijs. Met Asphodel als nieuwe zangeres en oudgediende Jarlaath voor de ruwe vocalen, hebben ze de draad weer opgepikt. Helaas klinkt Penumbra anno 2015 heel wat minder fris en vernieuwend dan twintig jaar terug. Ze hebben gekozen voor een erg toegankelijke koers met songs die we eerder poprock dan metal zouden noemen. Vergeleken we ze vroeger met Tristania, Therion (koren) en Trail Of Tears, dan zouden we nu Xandria als vergelijking aanbrengen. Het is een geknipte band voor female fronted festivals: niet te zwaar op de maag, aanstekelijke ritmes en inwisselbare composities. Tegenwoordig gebruikt de band namelijk veel synthesizers en vrolijke keyboardmelodieën (electro dus) ondersteund met een fikse beat. Daarbovenop krijgen we dan de differentiële zang. Crematory heeft ook die fout gemaakt, maar schreef dan nog betere songs. De singles ‘Save My World’ en ‘Exhumed’ (ballade) zijn dan ook makkelijk verteerbaar, maar heel voorspelbaar. Er zit nog een zeker duister allooi in het repertoire, maar dat is zeker niet het geval in alle songs. Meestal zijn het stampende niemendalletjes. Beste song is ‘Eerie Shelter’ met contrasten tussen folk invloeden en woeste uitbarsting. In sommige songs worden doedelzakken en/of fluit ingezet om de authenticiteit te doen toenemen. De algemene indruk is echter: het ene oor in en het andere uit. Deze comeback is dus vrij teleurstellend.