Exmortus - Ride Forth

Exmortus - Ride Forth

Label : Prosthetic Records | Archiveer onder speed / thrash metal

Nima : Met drie ontzettend sterke albums op haar naam heeft het Amerikaanse Exmortus in de afgelopen jaren – terecht – een behoorlijke reputatie opgebouwd en heeft door de jaren heen definitief haar eigen sound ontwikkeld. Twee jaar na ’Slave To The Sword’ komt het kwartet met de opvolger ‘Ride Forth’. De titel is mijn inziens goed gekozen, want met deze plaat bewijst Exmortus wederom een paar stappen verder te zijn, en bovendien dat ze niet te stoppen zijn.

Op elke plaat heeft de band vooruitgang laten zien op gebied van songwriting en techniek, en heeft daarnaast meer afstand genomen van het constante gebeuk zoals ze dat op het debuut, ’In Hatred’s Flames’ deden. ‘Ride Forth’ is geen uitzondering en is een logische stap in de band’s carrière. Met dit album heeft men echter ook haar meest veelzijdige en meest melodieuze werk tot nu toe afgeleverd. Begrijp me echter niet verkeerd, want aan snelheid en agressie komt de plaat niks tekort. Het is alleen dat de traditionele en neoklassieke invloeden, en het “shredden” a la Malsteen, Cacophony en co. veel meer ruimte hebben gekregen. Daarnaast neigt de muziek op dit album meer naar thrash en heavy metal. Ik moet regelmatig denken aan Megadeth, Annihilator, Exodus, en Death Angel, maar ook aan Dark Tranquillity en uiteraard Judas Priest. Uiteraard zijn er nog altijd raakvlakken met death metal, maar aan de hand van wat we op ‘Ride Forth’ horen zou ik de band tegenwoordig niet meer als een death metal band betitelen. Wat het precies is valt ook niet direct te zeggen, wat in dit geval positief is. Ik zou het eerder extreme heavy metal noemen. Het maakt echter niet uit hoe je het noemt; bottom line is dat dit op en top metal is, en dat is het enige wat er toedoet.

De muziek bevat als vanouds vele lagen, en daar er erg veel gebeurt in een song klinkt de muziek eerste instantie misschien ietwat onsamenhangend. Het mooie is echter dat de plaat tegelijkertijd wel meteen pakkend is. Alleen heeft deze meerdere luisterbeurten nodig om een blijvende indruk te maken. Met elke luisterbeurt openbaart de magie zich echter steeds meer en komen de details meer naar voren. En laat ik maar zeggen dat het geheel kortgezegd indrukwekkend is. De songwriting is erg sterk en geen enkele noot is misplaatst. Het gitaarwerk is adembenemend en de heren schudden de ene indrukwekkende riff en solo na de ander uit de mouwen. De rest van de band doet daar echter niet aan onder en alles bij elkaar zorgen de heren voor de ene hoogtepunt na de ander. Dit is gewoon hemel voor techneuten en muzikale nerds!

Ook op geluidstechnisch niveau is ‘Ride Forth’ het sterkste album van de heren. Bij complexe muziek zoals deze zijn de details belangrijk, en door de heldere, lekker zware productie komen deze goed tot hun recht. Het prachtige artwork van Phil Lawvere (o.a. bekend van Kreator, Hirax, Deathrow, Celtic Frost, en die ook verantwoordelijk was voor het mooie artwork van ‘Slave To The Sword’) maakt het plaatje compleet. Concluderend kunnen we zeggen dat ‘Ride Forth’ een ijzersterk album is, die een stel hoogbegaafde, enthousiaste en vastberaden muzikanten laat horen, en een die de lat voor extreme metal hoger legt. Kortom, Exmortus is hard op weg naar de top!